April 24, 2024

Difference Business

Meesters van het bedrijfsleven

Zijn de dagen van pure organische groei voorbij voor apps?

Are the days of pure organic growth over for apps

Zijn de dagen van pure organische groei voorbij voor apps

30 seconden samenvatting:

  • Is het bijna onmogelijk geworden om het lawaai van zes miljoen apps in app stores te doorbreken?
  • Om app-marketing effectief te laten zijn, moet het rekening houden met het hele ecosysteem dat van invloed is op de marketingprestaties van uw app
  • Of het nu gaat om app store-optimalisatie (ASO) of het combineren van organische en betaalde gebruikersacquisitie, marketeers moeten holistisch naar gegevens kijken en de juiste vragen stellen bij het analyseren van app-prestaties
  • Een succesvolle app-marketingstrategie begrijpt de correlatie tussen ASO en betaalde gebruikersacquisitie-inspanningen
  • U moet begrijpen hoe uw betaalde trechter de organische groei beïnvloedt en vice versa

Of je het nu leuk vindt of niet, apps zijn een dagelijkse standaard geworden voor bedrijven en consumenten. Er is een app voor alles, of het nu gaat om winkelen, bankieren, reizen of gamen. Uit een recent onderzoek is zelfs gebleken dat 88 procent van de mobiele tijd binnen apps wordt doorgebracht.

Volgens Statista’s gegevens vanaf het tweede kwartaal van 2022 zijn er meer dan zes miljoen apps in de Google Playstore, Apple App Store en Amazon Store.

App-gegevens Q2 2022 - Aantal apps in Google-, Apple- en Amazon-winkels.

Bron: Statista

Daarom is de juiste marketing van uw app nog nooit zo belangrijk geweest en een integraal onderdeel geworden van de marketingstrategie van een bedrijf. Maar om effectief te zijn, moet app-marketing rekening houden met het hele ecosysteem dat van invloed is op de marketingprestaties van uw app. Of het nu gaat om app store-optimalisatie (ASO) of het combineren van organische en betaalde gebruikersacquisitie (bijvoorbeeld via Google App-campagnes en Apple Search Ads), marketeers moeten holistisch naar gegevens kijken en de juiste vragen stellen bij het analyseren van de prestaties van een app.

Hier zal ik een deel van de kennis delen die ik heb opgedaan en de kneepjes van het vak die ik de afgelopen 10 jaar op marketinggebied heb geleerd.

Met organische groei op zich kom je niet ver

Een paar jaar geleden was ASO misschien het belangrijkste onderdeel van uw app-marketingstrategie, maar om concurrerend te blijven in het drukke app-marketinglandschap, moet u uw strategie voor gebruikersacquisitie (UA) versterken. Dit betekent niet dat ASO niet langer belangrijk is – dat is het zeker – maar het moet worden gecombineerd met uw strategie voor het werven van betaalde gebruikers voor de duurzame groei van een app. Zowel organische als betaalde UA heeft als hoofddoel kwaliteitsconversies te genereren met lage kosten per conversie.

Om te beginnen heb je een solide ASO-basis nodig om een ​​stroom van hoogwaardige gebruikers over verschillende kanalen te onderhouden. Het is essentieel omdat de gebruiker uiteindelijk in uw app store-vermelding terechtkomt. U verspilt letterlijk uw geld als u geen tijd heeft geïnvesteerd in ASO en het optimaliseren van uw winkelvermelding.

Betaalde gebruikersacquisitie kan leiden tot meer organische app-installaties. Advertenties zullen nieuwe aandacht vestigen op uw app store-vermelding. Hoe meer installaties uw app genereert, hoe hoger uw app wordt gerangschikt in de app stores. Als gevolg hiervan verhoogt het de zichtbaarheid in zoekresultaten en bladersecties. Door de verhoogde zichtbaarheid zullen steeds meer gebruikers in uw organische winkelvermelding terechtkomen en uw app downloaden. Vandaar dat de groeicyclus doorgaat!

Een succesvolle strategie gaat over het begrijpen van de correlatie tussen ASO en inspanningen voor het werven van betaalde gebruikers. U moet begrijpen hoe uw betaalde trechter de organische groei beïnvloedt en vice versa. Bij GAMEE hebben we het alles-in-één platform van App Radar gebruikt dat ons team heeft geholpen om samen te werken binnen één systeem en de impact van organische en betaalde gebruikersacquisitie voor zowel Google- als Apple-appstores te begrijpen en te maximaliseren.

App-prestaties analyseren

Nadat je veel energie hebt gestoken in het optimaliseren van je UA, moet je niet achterover leunen en hopen op perfecte resultaten. Gedurende de hele campagne moet u de prestaties van uw app analyseren en de juiste vragen stellen. U wilt waarschijnlijk weten hoeveel groei uw ASO-inspanningen hebben opgeleverd. Of was het uw betaalde UA-verkeer dat leidde tot een stijging of daling? Het kan een uitdaging zijn om al deze vragen te beantwoorden, vooral gezien de vele factoren die een belangrijke rol kunnen spelen. Laten we als voorbeeld een paar scenario’s bekijken.

Scenario één: minder app-installaties

Zie je een daling in installaties? Het kan op het eerste gezicht zorgwekkend zijn. Het goede nieuws is echter dat er hoogstwaarschijnlijk een verklaring is voor elke afname van installaties. En voor elk probleem is er ook een oplossing.

Een cruciale impactfactor waarmee u rekening moet houden, zijn inspanningen voor het werven van betaalde gebruikers. Wanneer u een afname in downloads opmerkt, moet u eerst controleren of er gedurende die specifieke tijd advertenties werden weergegeven. Advertenties kunnen een aanzienlijke hoeveelheid verkeer naar uw app brengen, en als u ze stopt of vermindert, kan dit een aanzienlijk effect hebben op uw resultaten. Controleer de correlatie tussen organische en betaalde conversies en analyseer vervolgens hoe uw betaalde conversies van invloed zijn op uw totale groei en begrijp of een toename van het aantal installaties te wijten kan zijn aan verminderde activiteit via betaalde kanalen.

Wat moet je nu doen?

Probeer eerst een beter beeld van de situatie te krijgen door te kijken naar het tijdsbestek van de afgelopen 30 of 90 dagen en te begrijpen hoe groot de impact was. Als het onderbreken van bijvoorbeeld uw Google App-campagnes uw installaties aanzienlijk heeft verminderd, kunt u overwegen de advertenties opnieuw te activeren.

Scenario twee: een toename van app-installaties

Dit is het resultaat waar we allemaal naar streven. In het ideale geval wilt u dat dit doorgaat tijdens en na uw marketingcampagne. Maar daarvoor moet je weten wat de stijging beïnvloedde. Het overdragen en toeschrijven van succes van de ene plaats naar de andere kan lastig zijn als je niet weet waar het succes vandaan komt.

U kunt het beste naar de uitsplitsing van de conversie kijken om u te helpen het antwoord te vinden. Is het Google Ads, Apple Search Ads, een ander betaald kanaal of ASO? Als u een campagne uitvoert via een betaald kanaal op hetzelfde moment dat het aantal installaties toenam, heeft dat hoogstwaarschijnlijk invloed gehad op uw algehele app-groei. Het is ook de moeite waard om te evalueren welk advertentieplatform het meest efficiënt is. Krijg je een betere kosten per conversie met een betaald kanaal? Om een ​​idee te krijgen of uw app beter of slechter presteert, kunt u de cijfers vergelijken met eerdere campagnes. Hoe presteerden uw vertoningen, conversies en kosten in vergelijking met de vorige periode? Als u hiermee rekening houdt, kunt u bepalen of u uw focus moet wijzigen of uw campagne moet aanpassen.

Drie afhaalrestaurants uit de ervaring van GAMEE

Bij GAMEE hebben we geleerd dat er drie elementen zijn waar elke app-marketeer nooit mee zou moeten stoppen:

ASO

Het is het eindpunt van al uw app-activiteiten. Elke dollar en elk uur dat elders wordt geïnvesteerd, kan worden vermenigvuldigd met een goede ASO-strategie en -aanpak. Dit is waar ons gebruik van het App Radar-platform uiterst waardevol was bij het maximaliseren van onze campagnes.

Testen

Gebruik aangepaste app store-vermeldingen (waar mogelijk), verschillende combinaties van betaalde advertentienetwerken en app store A/B-tests om de beste resultaten te krijgen.

Prioriteiten stellen

Kies de doelgroep, markten, regio’s en/of demografie die je nodig hebt om te winnen en richt je ASO en betaalde kanalen daarop.

Hoewel het analyseren van de impact van betaalde en organische gebruikersacquisitie geen gemakkelijke taak is, is het enige dat u niet wilt doen, al uw eieren in één mand leggen. Je kunt niet alleen vertrouwen op organische UA of alleen betaalde UA. Voor een succesvolle app-marketingstrategie moeten beide gebieden samenwerken. Uw campagne moet ook ruimte bieden voor testen. Hierdoor kunt u de strategie aanpassen en draaien terwijl u bezig bent, en deze afstemmen op uw doelgroep. Geloof me, als je app goed wordt beheerd, plukt hij binnenkort de vruchten van je strategie.


Jan Gemrich is Chief Marketing Officer bij GAMEE, een gameplatform met hoge betrokkenheid om te verdienen, dat meer dan 30 miljoen gebruikers trekt. GAMEE maakt deel uit van Animoca-merken, een toonaangevend blockchain-gamingbedrijf. Jan werkte eerder 9+ jaar bij Google, gevestigd in Praag, Londen en Toronto, waar hij verantwoordelijk was voor de gebruikersgroei (Google Pay, Android, Zoeken) en de lancering van nieuwe producten (Pixel, Stadia, enz.).

Abonneer u op de Search Engine Watch-nieuwsbrief voor inzichten over SEO, het zoeklandschap, zoekmarketing, digitale marketing, leiderschap, podcasts en meer.

Ga met ons in gesprek op LinkedIn en Twitter.