April 20, 2024

Difference Business

Meesters van het bedrijfsleven

Hoe u uw blogdoelen kunt instellen en bereiken: Bloggids voor 2023

How to Set and Achieve Your Blogging Goals: 2023 Blog Guide

Hoe u uw blogdoelen kunt instellen en bereiken: Bloggids voor 2023

Naarmate meer en meer mensen over de hele wereld online komen, zijn er meer meningen en perspectieven om te delen dan ooit tevoren. Vanaf 2022 worden er elk jaar ongeveer 2,5 miljoen nieuwe blogs gelanceerd, die elke dag ongeveer 7 miljoen nieuwe blogposts plaatsen.

Om ervoor te zorgen dat uw blog zich onderscheidt van de rest en boven alle ruis uit te horen is, is het absoluut noodzakelijk dat u uzelf redelijke, haalbare en meetbare doelen stelt. Met andere woorden, doelen die haalbaar zijn en die je actief helpen om je blog naar een hoger niveau te tillen.

Waarom is het belangrijk om blogdoelen te stellen?

Het is gemakkelijk voor bloggers die in hun vrije tijd bloggen om zich overweldigd te voelen door de werkdruk. Wist je dat de meeste bloggers binnen de eerste 3 maanden stoppen met bloggen vanwege deze druk?

Jezelf SMART blogdoelen stellen (en je daaraan houden!) is om verschillende redenen cruciaal voor je blogsucces:

  • Ze helpen u het unieke verkoopargument en de richting van uw blog duidelijk te definiëren
  • Ze verminderen uw stress door taken op te splitsen in beheersbare werklasten
  • Ze geven je een set markeringen waarmee je gemakkelijk je voortgang kunt meten
  • Ze helpen u een idee om te zetten in een succesvolle, geld verdienende onderneming
  • Ze leren het je hoe een blog te beginnen van begin tot eind
  • Ze helpen je de barrières te overwinnen die je zelf hebt opgeworpen, hetzij door stress, angst, een gebrek aan discipline of zelfvertrouwen

In 5 stappen SMART-blogdoelen instellen

SMART is een belangrijk acroniem in de blogwereld. Het staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdgebonden. Houd bij het stellen van doelen voor je blog rekening met al deze vijf kwaliteiten, en je kunt niet fout gaan.

Stel specifieke blogdoelen in

Een slechte definitie is de vijand van vooruitgang. Stel je voor dat de coach van je favoriete sportteam hun spelers één overkoepelend doel gaf: “Win the league!” Dat klinkt misschien geweldig op papier, maar zonder verdere details, hoe gaat dat team dat in vredesnaam bereiken?

Bij het stellen van blogdoelen ben je je eigen coach en moet je zo specifiek mogelijk zijn. Dit betekent dat u zo gedetailleerd mogelijk opschrijft wat u precies bedoelt met elk doel, waarom u het wilt bereiken en hoe u van plan bent het te bereiken. Een goede manier om dit te doen, is door mindmaps van elk doel te maken. U kunt ook gebruik maken van de hulp van een sjabloon voor het stellen van visuele doelen om alle essentiële details vast te leggen.

Overweeg alles wat bij elk doel hoort, en je bent voorbereid om te beginnen en voor eventuele problemen onderweg. De beste manier om te beslissen over de aard van de doelen die u wilt stellen, is door een groot langetermijndoel voor uw blog te nemen en dit op te splitsen in bruikbare brokken.

Stel meetbare blogdoelen in

Laten we die teamcoach-analogie voortzetten. Stel je de coach voor die zijn team vroeg om “de competitie te winnen” en vervolgens vergat om hun scores in elke wedstrijd bij te houden. Erger nog, stel je voor dat de coach zijn team vroeg om een ​​doel te bereiken dat niet gekwantificeerd kon worden, zoals: “Handel zelfverzekerder dan welk ander team dan ook”. Als je je doelen niet kunt meten, hoe weet je dan zeker dat je op de goede weg bent om ze te bereiken?

Zorg er in plaats daarvan voor dat wanneer u uw doelen stelt, u een duidelijk idee heeft van hoe u uw voortgang in de richting daarvan gaat meten. Hier zijn een paar voorbeelden van uitvoerbaar en specifieke blogdoelen en de statistieken die u zou kunnen gebruiken om hun prestaties te meten:

  • Positie op de 1e resultatenpagina van Google – Gebruik SEO-tools zoals Yoast SEO om ervoor te zorgen dat uw inhoud voor zoekmachines is geoptimaliseerd; Gebruik een SERP-tracker om te bepalen waar u op de resultatenpagina’s van zoekmachines staat voor een reeks verschillende zoekopdrachten.
  • Trek 500 wekelijkse lezers aan – Gebruik de ingebouwde analysetool van uw site-host om uw gemiddelde wekelijkse kijkersaantallen op dit moment te tellen en houd dit aantal in de gaten terwijl u op weg bent naar uw doel van 500.
  • Verdien $ 5.000 per jaar – Houd uw inkomsten uit bloggen (advertentie-inkomsten, enz.) strikt bij en splits dit op in maandelijkse ($ 417), wekelijkse ($ 97) en dagelijkse ($ 14) doelen waarvan u nu weet dat als u ze haalt, uw algemene jaarlijkse inkomensdoelstelling.

Kies haalbare blogdoelen

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen “doelen” en “dromen”, en het is absoluut noodzakelijk dat u realistisch bent over dit verschil. We hebben allemaal dromen nodig – het zijn de dingen die onze passies brandend houden en ons gemotiveerd houden om hard te werken. Zonder haalbare doelen zijn onze dromen echter onbereikbaar.

Denk weer aan de sportcoach. Als hun team onderaan de tafel staat in hun competitie, dan zou het onrealistisch (en dus onhaalbaar) zijn voor de coach om het doel te stellen om de competitie te winnen. Dit zou waarschijnlijk resulteren in demoralisatie en burn-out voor het team, en kritiek op het toezicht van de coach. In plaats daarvan zou een haalbaar doel zijn dat de coach ernaar streeft zijn team vier of vijf plaatsen hoger op de ranglijst te plaatsen.

Wanneer je doelen stelt voor je blog, zorg er dan voor dat je ze daadwerkelijk kunt bereiken, anders raak je alleen maar teleurgesteld.

Bijvoorbeeld:

  • In plaats van te streven naar het genereren van inkomsten met je blog in maand 1, streef je naar het genereren van inkomsten in maand 6.
  • In plaats van te streven naar een 1e plaats op Google in jaar 1, streef je naar een 1e plaats in jaar 2-3.
  • In plaats van een doel te stellen om elke dag een post te publiceren, streef je naar een post om de dag

Kies relevante doelen voor je blog

Als onze analoge sportcoach hun team plotseling tot doel zou stellen om social media influencers te worden, wat zou dan de relevantie zijn van dit doel voor het algemene doel van het team (hun tegenstanders verslaan en succes behalen in hun competitie)? Absoluut geen!

Hetzelfde principe geldt voor bloggen en het stellen van relevante blogdoelen. Het is belangrijk dat u de doelen die u stelt afstemt op uw algemene doelstellingen voor uw blog. Overweeg of elk doel daadwerkelijk de gewenste impact zal hebben, of u zal helpen op manieren waarvan u denkt dat ze nuttig zijn.

Als u bijvoorbeeld een doel stelt om uw Instagram-volgers te verdubbelen, resulteert dit waarschijnlijk niet in een vergelijkbare verdubbeling van het aantal lezers van uw blog, en daarom zou dit doel niet relevant zijn. In plaats daarvan zou het een beter idee zijn om als doel te stellen het aantal click-throughs dat je Instagram-blog-share-berichten ontvangen te verdubbelen, omdat dit de lezersaantallen van je blog ten goede zou komen.

Zorg ervoor dat je blogdoelen tijdgebonden zijn

Oké, een finale sportanalogie, en dan beloof ik dat we klaar zijn. Hoe denk je dat het zou verlopen als een coach tegen zijn team zou zeggen: “Ik wil dat je je rivalen verslaat… op een gegeven moment.” Denk je dat ze eropuit zouden gaan om dat rivaliserende team te verslaan in de eerstvolgende wedstrijd? Of denk je dat ze in plaats daarvan minder druk zouden voelen om dat te doen, aangezien het doel geen vaste deadline heeft?

Deadlines zijn belangrijk bij bloggen, juist omdat bloggen iets is dat de meesten van ons in onze vrije tijd doen. Zorg ervoor dat je blogdoelen tijdgebonden zijn, elk met een vaste deadline, anders worden ze te gemakkelijk vergeten; verder naar de onderkant van de stapel geduwd, terwijl andere problemen en ideeën opduiken.

Hoe u stretchdoelen voor uw blog kunt maken

Zogenaamde “stretch goals” zijn grote, lange termijn doelen die – gezien je huidige werkcapaciteit – onhaalbaar zijn. Met andere woorden, het zijn onze blogdromen. Het bereiken van een stretchdoel zou niet alleen een enorme uitdaging moeten zijn, maar zou ook nieuw, creatief denken moeten vergen.

Hier is bijvoorbeeld een overzicht van enkele bloggerelateerde stretchdoelen die u voor uzelf kunt stellen:

  • Om de erkende nummer 1 blogautoriteit op het gebied van Vietnamees koken te worden
  • Om van bloggen een fulltime baan te maken en meer dan $ 40.000 USD per jaar op te leveren
  • Om als deskundige blogger in jouw niche te worden uitgenodigd voor je favoriete talkshowpodcast

Het punt van het stellen van stretchdoelen voor jezelf is om jezelf als blogger voortdurend te pushen en te motiveren; om je uit te dagen; en om uw SMART doelen helder richting te geven. Het bereiken van stretchdoelen kost tijd, hard werken, geduld en toewijding.

Het feit dat ze momenteel niet haalbaar zijn, betekent echter niet dat ze geacht worden te blijven bestaan onhaalbaar. In plaats daarvan kun je elk van je stretchdoelen opsplitsen in een reeks SMART-doelen om jezelf jaar na jaar te pushen om je dromen te realiseren.

Als we bijvoorbeeld het stretchdoel “van bloggen veranderen in een fulltime baan van $ 40.000” zouden nemen, zouden we het kunnen opsplitsen in een reeks SMART-doelen zoals:

  1. Stel een postschema en een contenttracker op
  2. Investeer tijd en energie in zoekmachine optimalisatie
  3. Identificeer uw demografische doelgroep en ga met hen in gesprek op hun favoriete sociale mediaplatforms en online forums
  4. Stel contracten voor affiliate marketing en advertentiehosting op met marketingbureaus om geld te verdienen met uw blog
  5. Hebben gastschrijvers maak berichten met een nieuw bereik en vertak waar relevant naar andere vormen van media zoals YouTube en podcasting

Hoe u de doelen van uw blog kunt bereiken: 5 deskundige technieken

Blogdoelen stellen is één ding, ze bereiken is een tweede. Hier volgt een korte blik op de 5 beste technieken die u kunt gebruiken om uw blogdoelen te bereiken.

1. Verdeel doelen in beheersbare taken

Verdeel elk SMART-doel dat u hebt gemaakt in afzonderlijke, beheersbare taken om te voorkomen dat ze overweldigend of verwarrend worden.

U kunt bijvoorbeeld de taak van SEO-optimalisatie van uw berichten als volgt opsplitsen:

  1. Onderzoek zoekwoorden en implementeer ze
  2. Verbind relevante berichten met backlinking
  3. Formatteer uw berichten uniform en in overeenstemming met SEO best practice
  4. Voeg nuttige infographics en afbeeldingen toe aan uw berichten
  5. Optimaliseer de metatitels en beschrijvingen van uw berichten

2. Gebruik de ‘task-batching’-techniek

Task-batching is een ongelooflijk nuttige techniek die wordt gebruikt door professionals in een breed scala van industrieën om de efficiëntie van hun werk te stroomlijnen en te maximaliseren. Eenvoudig gezegd is task-batching het proces van het groeperen van vergelijkbare taken, zodat ze tegelijkertijd kunnen worden aangepakt, zelfs als ze betrekking hebben op verschillende doelen. Bijvoorbeeld:

  • E-mailtaken groeperen
  • Onderzoeksintensieve taken groeperen
  • Social media outreach taken groeperen

3. Gebruik de ‘pomodoro’-techniek

De pomodoro-techniek is ontwikkeld in de jaren tachtig en blijft een van ‘s werelds meest effectieve methoden om de productiviteit te optimaliseren en stress te verminderen. De techniek is genoemd naar de tomaat (pomodoro, in het Italiaans)-vormige kooktimers die met tussenpozen van 25 minuten lopen. Het idee is simpel:

  1. Stel jezelf een taak om aan te werken
  2. Laat de pomodoro-timer 25 minuten draaien terwijl u werkt
  3. Als de timer afgaat, sta dan op van uw bureau en neem een ​​pauze van 5 minuten
  4. Neem bij elk 4e pomodoro-alarm een ​​langere pauze van ongeveer 15-30 minuten

Door uw hersenen volgens een regelmatig schema in en uit te laten schakelen, zult u merken dat u tijdens die werkperiodes van 25 minuten veel meer gefocust bent op de taak(en).

4. Maak takenlijsten

Het belang van de vertrouwde takenlijst kan niet worden onderschat. Wanneer u uw blogdoelen wilt bereiken, begint u met het schrijven van een takenlijst met alle taken die u elke dag (of week) moet voltooien om succes te boeken.

Nadat u uw takenlijst voor dat tijdsbestek hebt opgesteld, kunt u de taken prioriteren in volgorde van belangrijkheid (terwijl u tegelijkertijd taken kunt groeperen). Op deze manier werk je taken af ​​van meest naar minst belangrijk, zodat je zeker weet dat als je die dag of week geen tijd meer hebt, het grootste deel van het belangrijkste werk nog steeds is voltooid.

5. Leer van andere bloggers

Probeer het niet alleen te doen, want uiteindelijk verspil je alleen maar kostbare tijd met het maken van fouten die gemakkelijk vermeden hadden kunnen worden door je tot andere bloggers te wenden voor advies.

Bezoek de websites van succesvolle bloggers; lees hun berichten over het stellen en bereiken van blogdoelen; en neem contact met ze op via e-mail of DM om ze om advies te vragen over gebieden waar je minder kennis van hebt.

Bloggen is een gemeenschap en bloggers zijn het meest succesvol als ze op elkaar vertrouwen.

Conclusie

Er worden elke dag miljoenen nieuwe blogposts gepubliceerd, en toch gooit tot een derde van alle bloggers de handdoek in de ring binnen enkele maanden na het begin van hun blogavontuur. Om het succes van jou en je blog te verzekeren, moet je ervoor zorgen dat je SMART-doelen stelt, stretchdoelen gebruikt en onze top 5 werktechnieken gebruikt om je te helpen ze allemaal te bereiken.

Bezig met laden…