May 15, 2024

Difference Business

Meesters van het bedrijfsleven

Uw SEO-schrijfchecklist voor 2022

SEO-schrijven speelt een cruciale rol bij het implementeren van uw contentmarketingstrategie.

En hoewel SEO-schrijven ingewikkeld kan lijken, kan de juiste set richtlijnen u helpen om gemakkelijk en met groot effect goede berichten te maken.

In dit bericht delen we onze checklist voor SEO-schrijven voor 2022. Hier zijn tien tips over wat een blogpost geoptimaliseerd maakt voor zoekmachines.

De ultieme SEO-schrijfchecklist voor 2022

Gebruik deze richtlijnen als checklist wanneer u een blogpost voor uw website opstelt.

Onthoud echter dat gezond verstand ook belangrijk is.

Schrijf altijd eerst voor je publiek. Denk na over wat hun behoeften zijn en doe je best om daaraan te voldoen. Gebruik dan de volgende tips om uw inhoud op de best mogelijke manier te organiseren en te presenteren.

1. Begin met zoekintentie

Wanneer mensen online zoeken, hebben ze een doel of intentie in gedachten.

U kunt bepalen wat dat is door te kijken naar de zoekwoorden die ze zouden gebruiken. Als u zoekresultaten voor het zoekwoord opzoekt, krijgt u ook meer inzicht in wat klanten van plan zijn te doen.

Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘beste hardloopschoenen’, willen ze een paar schoenen kopen. Maar als iemand zoekt naar ‘hoe hardloopschoenen schoon te maken’, zijn ze op zoek naar tips of advies over hoe deze taak te volbrengen.

Er zijn drie veelvoorkomende typen zoekintentie:

  • Informatief: een gebruiker is op zoek naar informatie over een onderwerp. Een voorbeeld zou zijn “hoe pasta te bereiden”.
  • Navigatie: de gebruiker is op zoek naar een specifieke website. Mensen die “Facebook” of “Amazon” typen, willen deze websites waarschijnlijk bezoeken.
  • Transactioneel: de gebruiker wil iets kopen. Het typen van “Lego Transformers-prijs” geeft aan dat de zoeker klaar is om dit product te kopen.

De zoekintentie is echter niet altijd zo eenvoudig. Iemand die op zoek is naar de naam van een beroemdheid, wil misschien weten wie ze zijn, hun sociale media opzoeken of hun nieuwste film bekijken.

Met deze bedoelingen in gedachten, moet je een blogpost maken rond het bevredigen van de behoeften van de zoeker.

2. Kies een focuszoekwoord of -zin

Als je alleen een algemeen idee hebt van het onderwerp waarover je wilt schrijven, brainstorm dan over een lijst met mogelijke focuszoekwoorden of -zinnen. Kies er dan een die uw interesse en de behoefte van uw publiek overlapt.

Als je wilt schrijven over ‘doelen stellen’ en je realiseert dat mensen op zoek zijn naar goede apps om hen te helpen doelen te stellen, dan is het zoekwoord ‘beste apps voor het stellen van doelen’ geschikt voor jou.

Gebruik een SEO-tool om u te helpen bij het kiezen van het optimale zoekwoord of woordgroep. De meest populaire zijn Google AdWords Keyword Planner, Ahrefs en Moz Keyword Explorer.

Uw SEO-schrijfchecklist voor 2022

Een tool als Ahrefs kan u helpen bij het verkennen van gerelateerde zoekwoorden, verkeer en moeilijkheidsgraad van zoekwoorden.

U kunt uw zoekwoordkeuze verder verfijnen op basis van hoeveel concurrentie er is voor dat zoekwoord en hoeveel mensen ernaar zoeken.

Longtail-zoekwoorden hebben meestal minder concurrentie en zijn gemakkelijker te rangschikken. Als uw zoekwoord ‘apps voor het stellen van doelen’ was, zou een long-tail-zoekwoord ‘apps voor het stellen van doelen voor Android’ kunnen zijn.

Omdat het tweede zoekwoord specifieker is, zal er minder concurrentie voor zijn, waardoor je een grotere kans hebt om hoger te scoren op de eerste pagina van zoekmachines zoals Google.

Google biedt geweldige bronnen voor het ontdekken van long-tail-zoekwoorden die rechtstreeks in zijn zoekfuncties zijn ingebouwd.

Suggesties voor automatisch aanvullen van Google en de secties ‘Mensen vragen ook’ en ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ bieden een geweldige manier om zoekwoorden te ontdekken. Als u uw zoekwoord invoert en ziet wat er nog meer naar voren komt, krijgt u een idee van andere dingen die mensen willen weten.

Uw SEO-schrijfchecklist voor 2022

U moet in dit stadium een ​​duidelijk trefwoord in gedachten hebben, aangezien u dit en soortgelijke termen herhaaldelijk in uw blogpost zult gebruiken.

3. Optimaliseer uw kop

De titel van je kop of blogpost is het eerste wat mensen zien. En je moet het optimaliseren zodat mensen erop klikken en zodat Google begrijpt waar je bericht over gaat.

Hier zijn enkele belangrijke optimalisatietips voor koppen die u niet mag negeren:

  • Maak uw kop of titel duidelijk, kort en duidelijk.
  • Houd het beschrijvend. “Hoe een rijke chocoladetaart bakken zonder bloem” is een voorbeeld van een beschrijvende titel. Dit zal zoekmachines en potentiële lezers helpen uw artikel beter te begrijpen.
  • Gebruik een kop analysator optimalisatie eenvoudig te maken. Hoe hoger uw kopscore, hoe beter.
  • Voeg uw zoekwoord toe aan de kop. En hoe dichter het bij het begin is, hoe beter.

Een paar aanpassingen aan uw titel kunnen een groot verschil maken in termen van verkeer. Verwaarloos dit deel van je blogpost dus niet.

4. Structureer je bericht

Een ander belangrijk aspect van competent SEO-schrijven is een goed gestructureerde post.

Er zijn twee essentiële redenen waarom het belangrijk is om je blogpost te structureren.

Ten eerste scannen mensen inhoud wanneer ze deze voor het eerst tegenkomen. Het goed organiseren van uw bericht is essentieel om het uw lezers gemakkelijk te maken.

Ten tweede vertelt een goede postorganisatie zoekmachines waar uw bericht over gaat en hoe het verschilt van andere stukken inhoud over hetzelfde onderwerp.

Hier zijn enkele tips om u te helpen uw inhoud goed te structureren:

  • Schrijf korte alinea’s met elk slechts 3-4 regels.
  • Gebruik H2- en H3-tags voor subkoppen. Zorg ervoor dat ze ook beschrijvend zijn.
  • Gebruik opsommingstekens om uw inhoud beter scanbaar te maken.
  • Voeg afbeeldingen, video’s en infographics toe om uw tekst op te splitsen en visueel aantrekkelijker te maken.
  • Gebruik opmaakopties zoals vet en cursief voor impact, maar gebruik ze zo min mogelijk.

5. Voeg zoekwoorden op een natuurlijke manier toe

Het wordt verwacht dat u uw trefwoord aan uw blogbericht toevoegt. Het laat zien dat je content relevant is. Maar het is belangrijk om ze op een natuurlijke manier te strooien, in plaats van ze in je inhoud te schuiven.

Je hebt misschien gehoord dat je je moet concentreren op trefwoorddichtheid. Dat wil zeggen, ervoor zorgen dat het zoekwoord tussen 1-3% van uw bericht uitmaakt.

Maar dit is niet iets waar u zich zorgen over hoeft te maken. Het doel is om je zoekwoord in je hele bericht te gebruiken, zonder het geforceerd te laten klinken. En om variaties van uw zoekwoord te gebruiken om het natuurlijk te laten klinken.

Naast ‘beste hardloopschoenen’ kunt u bijvoorbeeld ‘beste schoenen voor hardlopers’ en ‘sportschoenen’ enzovoort toevoegen.

6. Verdeel zoekwoorden over uw bericht

Wat betreft SEO-schrijven, waar u uw zoekwoorden plaatst, is net zo belangrijk als hoe vaak u ze gebruikt.

Zoekmachines lijken aandacht te besteden aan waar u uw zoekwoorden plaatst en geven meer gewicht aan de geplaatste zoekwoorden:

  • In de titel
  • In kopjes en tussenkopjes
  • Aan het begin van je bericht – binnen de eerste 300 woorden
  • In de metabeschrijving
  • In ten minste één afbeelding alt-tekst

Maar ga niet overboord met het plaatsen van zoekwoorden. Een paar strategisch geplaatste zoekwoorden zullen het lukken.

7. Gebruik LSI-trefwoorden

Latent Semantic Indexing (LSI)-zoekwoorden zijn woorden en woordgroepen die verband houden met uw hoofdzoekwoord.

LSI-termen zijn belangrijk voor het rangschikken omdat ze context creëren en zoekmachines vertellen waar uw bericht over gaat.

Laten we eens kijken naar de term ‘veganistische schoonheid’. Je kunt schrijven over de beste vegan merken of algemene informatie geven over wat vegan beauty betekent.

Als je de namen van merken en winkellocaties in je bericht toevoegt, is het duidelijk dat je veganistische schoonheidsbericht gaat over de beste merken en plaatsen om producten te kopen. Het is een transactie en Google zal dit bericht laten zien aan zoekers die veganistische producten willen kopen.

Maar als je een bericht hebt geschreven met ingrediënten, recepten en tips voor het maken van je veganistische schoonheidsproducten, is je bericht informatiever en zou het opkomen voor mensen die op zoek zijn naar ‘veganistische schoonheidsrecepten’ of ‘zelfgemaakte veganistische schoonheidsproducten’.

Uw SEO-schrijfchecklist voor 2022

Afbeeldingsbron

Het gebruik van LSI-zoekwoorden is een krachtige manier om zoekmachines de context van uw bericht te laten zien en waar het werkelijk over gaat.

En het gebruik van tools om u te helpen het juiste aantal LSI-termen te identificeren en toe te voegen, kan een aanzienlijk verschil maken voor uw SEO-inspanningen.

Bekijk tools zoals LSIgraph om u te helpen de juiste LSI-sleutelwoorden voor uw blogpost te vinden. U kunt ook kijken op de zoekresultatenpagina van Google voor ideeën of gebruik maken van de gratis Google Keyword Planner.

8. Focus op leesbaarheid

Het online publiek wordt overspoeld met content. Als gevolg hiervan lezen mensen niet, maar scannen ze de inhoud.

Om de aandacht van uw lezer te trekken, moet u uw inhoud leesbaar maken. Hier zijn enkele tips die u kunt volgen:

  • Schrijf op een 8e-graads college-niveau
  • Gebruik “U” in uw exemplaar en spreek rechtstreeks met mensen
  • Vermijd jargon en lange zinnen
  • Vermijd het gebruik van de passieve stem

En hier is een pro-tip: gebruik de Hemingway-app en vergelijkbare leesbaarheid hulpmiddelen voor het maken van inhoud. Alle complexe zinnen of woorden worden gemarkeerd en u kunt uw tekst gemakkelijk herzien om deze leesbaarder te maken.

Uw SEO-schrijfchecklist voor 2022

9. Link naar geschikte inhoud

Goed SEO-schrijven omvat het toevoegen van interne en externe links aan uw bericht.

Door te linken naar andere relevante berichten op uw site, kunnen zoekmachines begrijpen waar uw bericht over gaat. Het is ook een goede manier om lezers langer betrokken en op uw site te houden.

En wanneer u linkt naar externe sites met een hoge autoriteit, draagt ​​dit bij aan de geloofwaardigheid van uw eigen site. Zorg ervoor dat u naar kwaliteitsbronnen linkt en niet naar zomaar een oude site.

Link ook intern wanneer je maar kunt. Als je een bericht hebt geschreven over de beste veganistische concealers en er is nog een bericht op je site over de beste veganistische foundations, link er dan naar.

Dit houdt lezers betrokken en helpt ook bij uw SEO, omdat Google weet dat uw berichten gerelateerd zijn.

10. Beantwoord gerelateerde vragen

Beantwoord aan het einde van je blogbericht een paar relevante vragen met betrekking tot de inhoud of voeg een FAQ-sectie toe aan je bericht.

Door relevante vragen te beantwoorden, laat Google zien dat uw bericht uitgebreid en nuttig is. Advertentie u zult eerder een stijging in de positie zien.

U kunt gerelateerde vragen vinden in het gedeelte ‘Mensen vragen ook’ op Google en in het gedeelte ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ onder aan de pagina. Zoek naar vragen die relevant zijn voor je post en beantwoord ze in je FAQ-sectie.

Het beantwoorden van vragen is ook een geweldige manier om je post af te ronden. Je kunt het gebruiken om eventuele zorgen van mensen weg te nemen of om aanvullende informatie toe te voegen die niet in de hoofdtekst van je bericht paste.

Nu, aan jou

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op het feit of uw inhoud als een van de beste zoekresultaten wordt weergegeven.

Het opbouwen van backlinks, het vestigen van Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (EAT), de laadtijd van uw website en meer spelen allemaal een rol in uw ranking.

Maar het komt erop neer: als u hoog wilt scoren op SERP’s, moet u hoogwaardige, uitgebreide en voor zoekwoorden geoptimaliseerde inhoud schrijven.

Bericht door Debashri (1 berichten)

Debashri is een contentmarketeer, blogger en docent. Ze richt zich op het helpen van merken om hun beste verhalen te uiten om contact te maken met mensen. En om aspirant-contentschrijvers te helpen hun online merken op te bouwen.

Website: →