Na meer dan twee decennia sinds de release, Google-advertenties staat nog steeds sterk onder nieuwere advertentieplatforms. Het genereerde maar liefst $ 209 miljard van de advertentie-inkomsten in 2021 alleen al voor het moederbedrijf van Google, Alphabet.
Hoewel de cijfers er allemaal zijn voor de techgigant, blijft de vraag: moeten bedrijven Google Ads nog steeds als hun belangrijkste advertentieplatform kiezen?
Het korte antwoord is: ze mogen. Maar hoewel het platform zijn voordelen heeft, zijn er ook potentiële uitdagingen. Hier gaan we de voor- en nadelen van het gebruik van Google Ads onderzoeken, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen voordat u het gaat gebruiken.
Laten we het eerst hebben over de goede dingen!
Inhoudsopgave
De voordelen van Google Ads
1. Google Ads helpt u een groter publiek te bereiken
Google is nog steeds de leidende zoekmachine, onbetwist, met een marktaandeel van meer dan 90%. Met Google-zoekadvertenties kunt u doelgroepen bereiken die u op andere platforms waarschijnlijk niet zou hebben. En onthoud: we hebben het hier niet alleen over Google Zoeken zelf.
Met Google Ads kunt u ook adverteren op Gmail, YouTube en miljoenen sites in Google Zoeken en het Google Display Netwerk. Dus ongeacht het type campagne dat u kiest, bereikt u gegarandeerd veel gebruikers.
Onnodig te zeggen, als zichtbaarheid is wat u zoekt, dan is Google Ads uw beste keuze.
2. Google Ads zorgt voor snellere resultaten dan SEO
Dit is een van de meest aantrekkelijke voordelen van het gebruik van Google Ads, vooral in vergelijking met SEO. Het kost veel moeite om uw pagina bovenaan de organische zoekresultaten te krijgen, en het kan maanden duren om tot dat resultaat te komen.
Met het juiste bod garandeert Google Ads je direct een toppositie in de zoekmachine. Met betaald zoeken kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten en uw publiek een stuk sneller bereiken.
Dit is vooral handig voor nieuwe bedrijven die hun diensten bijvoorbeeld lokaal willen promoten.
Wilt u beginnen met het uitvoeren van Google Ads-campagnes? Leer hoe u GetResponse gebruikt voor het maken van Google-advertenties voor betaald zoeken om het proces snel en gemakkelijk te maken!
3. Google Ads heeft toegang tot gedetailleerde analyses
Google Ads is uitgerust met behoorlijk indrukwekkende analyses over uw gebruikersbestand, campagnes, advertentiecampagnes en de zoekwoorden die u gebruikt. Hierdoor heb je alle ruimte voor optimalisatie. De interface zelf maakt het gemakkelijk om door de gegevens te bladeren en de informatie te vinden die u het belangrijkst vindt.
Als het om data gaat, is het belangrijkste voordeel de mogelijkheid om je Google Ads-account te koppelen aan Google Analytics (je kunt nakijken hoe je dat doet hier.)
Zo ontgrendel je meerdere inzichten, zoals:
- leren wat gebruikers doen nadat ze op uw advertenties hebben geklikt;
- welke advertentie-indelingen het beste voor u werken;
- toegang hebben tot Google Ads-rapporten in Analytics;
- het importeren van Analytics-statistieken in Google Ads;
- het gebruik van Analytics-remarketingdoelgroep op het platform, en meer.
4. Google Ads biedt veel targetingopties
De digitale reclamewereld van vandaag is oververzadigd. Daarom is het hebben van een duidelijk doelgebruikersbestand zo veel belangrijker.
Met Google Ads kunt u: kies de demografie u wilt targeten op verschillende factoren:
- locatie (waar je je op kunt beperken) een zeer specifieke straal);
- leeftijdsgroep;
- geslacht;
- ouderlijke status;
- gezinsinkomen (in sommige landen).
U kunt gebruikers ook targeten op geavanceerdere criteria, zoals:
- hun interesses;
- gebruiken;
- waar ze naar zoeken op internet;
- hoe ze omgaan met uw website.
Door gebruik te maken van doelgroepuitsluitingen, zorgt u er ook voor dat: uw Shopping-advertenties worden niet weergegeven aan doelgroepen die waarschijnlijk minder geïnteresseerd zijn in uw product. Dit vernauwt je doelgroep nog verder.
Met zo’n gedetailleerd systeem voor doelgroeptargeting kunt u het meeste halen uit het geld dat u in uw advertenties steekt en pleiten voor een betere ROI.
5. Google Ads houdt controle over het budget
U hoeft zich geen zorgen te maken dat u het budget voor uw advertentie-uitgaven overschrijdt.
Google Ads maakt het voor u mogelijk om op accountniveau een maandbudget in te stellen, evenals dagbudgetten voor elke advertentiecampagne. Wanneer u dat budget besteedt, worden uw advertenties gewoon niet meer weergegeven.
Door handmatig bieden te gebruiken, kunt u ook de maximum CPC per zoekwoord instellen om ervoor te zorgen dat u dat bedrag niet overschrijdt. Dit is vooral gunstig voor kleinere bedrijven, die vaker worden beperkt door krappe PPC-budgetten.
Opmerking: Google geeft aan dat vanwege fluctuaties in het verkeer er enkele dagen kunnen zijn waarop uw campagne zal overlevering. Dit zorgt er echter niet voor dat u uw maandelijkse advertentie-uitgavenlimiet overschrijdt.
De nadelen van Google Ads
Nu we hebben gesproken over wat er goed is aan het platform, laten we eens kijken naar enkele van de uitdagingen die gepaard gaan met het gebruik ervan.
1. Google Ads kan tijdrovend zijn
Hoewel Google veel energie heeft gestoken in het automatiseren van veel taken en functies op het platform, betekent dit (helaas) niet dat u achterover kunt leunen en van de show kunt genieten nadat u uw campagnes heeft opgezet. Om het meeste te halen uit het geld dat u in advertenties heeft geïnvesteerd, moet u uw campagnes in de gaten houden, vooral in de beginfase.
Er is genoeg voor u te doen:
- het herzien van de strategie;
- het monitoren van trefwoorden;
- zorgdragen voor uitsluitingen;
- gebruik van de gegevens die u in de beginfase verzamelt om uw campagne te optimaliseren, enz.
Als u uw campagnes gewoon laat gaan, zult u hoogstwaarschijnlijk uw budget verbranden en niet de verwachte resultaten behalen.
Pro-tip: Als u Google-zoekadvertenties instelt in GetResponse, bespaart u tijd die u anders zou besteden aan het koppelen van uw advertenties aan bestemmingspagina’s en e-mailcampagnes. Leer hoe u Google Ads instelt in onze stapsgewijze handleiding.
2. Google Ads kan kostbaar zijn
Uw budget doorbranden vanwege onjuiste optimalisatie of strategie is iets waar u rekening mee moet houden, maar niet het enige. Google Ads is een van die flexibele advertentieplatforms, dus u hoeft geen fortuin uit te geven om een succesvolle campagne te voeren.
Hoewel dat waar is, is het ook vermeldenswaard dat de prijs van digitale reclame is veel hoger dan vroeger. Er zijn momenteel veel meer spelers in het spel, daarom ervaart Google Ads zelf een 14% YOY stijging van CPC.
Door de oververzadiging in de advertentiemarkt is het veel moeilijker om je te onderscheiden van de massa dan vroeger. En daarvoor heb je een behoorlijk budget nodig.
Pay-per-click-advertenties zijn bijvoorbeeld standaard duur. Voor e-commercebedrijven kan PPC alles bereiken tussen: $ 400 tot $ 5.000 elke maand, afhankelijk van de manier waarop u uw advertentie-uitgaven aanpakt. Ga dus verstandig om met uw budgetten!
3. Google Ads gaat niet alleen over advertenties
Een grote fout die veel bedrijven maken wanneer ze voor Google Ads kiezen, is dat ze zich alleen richten op, nou ja, de advertenties zelf. Een goed opgezette campagne kan gebruikers overhalen om op uw advertentie te klikken, maar dit advertentieplatform is de plaats waar ze naartoe worden geleid en waar ze een definitieve beslissing nemen om te converteren.
Google Ads gebruiken betekent: ervoor zorgen dat uw website in topvorm is.
Pro-tip: U zult hoogstwaarschijnlijk bestemmingspagina’s specifiek voor advertentiedoeleinden moeten maken, aangezien Google wil dat de pagina’s zo goed mogelijk aansluiten bij de intentie van de gebruiker. De visuals, de kopie die u gebruikt en zelfs de laadsnelheid van de pagina zijn allemaal factoren waar u aan moet denken bij het opstellen van uw campagnes.
Dingen om in gedachten te houden in 2022
Voordat u begint met adverteren op Google Ads, kunt u zich het beste laten informeren over wat er momenteel op het advertentieplatform gebeurt. Hier zijn enkele van de belangrijkste wijzigingen.
Uitgebreide zoekadvertenties zijn verdwenen
Adverteerders praten al sinds vorig jaar over deze update, toen Google het nieuws voor het eerst aankondigde. Vanaf 30 juni kunnen adverteerders geen nieuwe uitgebreide advertenties meer maken of hun bestaande advertenties bewerken. In plaats daarvan wil Google dat we responsieve zoekadvertenties.
Uitgebreide advertenties stond adverteerders toe om maximaal drie koppen en twee beschrijvingen toe te voegen, en dat is precies wat een gebruiker zou zien.
Responsieve tekstadvertenties, aan de andere kant, laten we voor elke advertentie maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen toevoegen. Vervolgens toont Google verschillende sets zodat hij kan leren welke combinaties het beste presteren bij jouw doelgroep.
Hoewel responsieve zoekadvertenties geweldig zijn voor het genereren van conversies, heeft u minder controle over de kopie die aan gebruikers wordt weergegeven en moet u eraan denken zorg er altijd voor dat elke combinatie van kop en beschrijving bij elkaar past.
Geen cookies van derden meer
…eventueel. Hoewel Google de wijziging in eerste instantie ergens in 2023 wilde invoeren, heeft het onlangs die plannen uitgesteld tot 2024.
Met het oog op de privacy van gebruikers kondigde Google enige tijd geleden aan dat het van plan was het gebruik van cookies van derden van externe websites te blokkeren. Cookies van derden volgen het gedrag van gebruikers op veel verschillende websites. Die informatie hielp later om relevante doelgroepen voor verschillende advertentiecampagnes te maken.
Wat betekent de wijziging voor adverteerders? Welnu, u zult waarschijnlijk moeten wennen aan minder specifieke en meer willekeurige targeting, vooral als het gaat om remarketingcampagnes. U kunt bijvoorbeeld proberen over te schakelen naar het verkrijgen van gebruikersgegevens via leadmagneten (zoals: nieuwsbrieven).
Een verschuiving naar Performance Max
Performance Max-campagnes kunnen worden uitgevoerd in alle Google Ads-voorraad. Dit betekent dat Google met één campagne uw doelgroep kan zoeken via alle kanalen: Search, Display, Discover, Gmail, Youtube en Maps. De advertenties worden automatisch gemaakt op basis van de assets die de adverteerder aanlevert.
Google is gefocust op het verbeteren van Performance Max sinds het voor het eerst uitkwam in 2020 en heeft veel bedacht nieuwe functies daarvoor 2022.
Herinneren: Performance Max vervangt slimme Shopping-campagnesdus het is het beste voor adverteerders om meer vertrouwd te raken met dit campagnetype.
Dus, zijn Google Ads het nog steeds waard?
Als u uw producten of services wilt promoten en wilt opvallen bij concurrenten, dan is Google Ads een geweldig hulpmiddel om dit te doen (vooral als u een lokaal bedrijf heeft en uzelf wilt profileren!)
Maar voordat u aan uw reis met het platform begint, moet u onthouden dat Google Ads geen magisch apparaat is dat vanaf het begin verkoopgekwalificeerde leads verzamelt. Het kost tijd en moeite om dingen op gang te krijgen. Adverteren op Google Ads betekent ook niet automatisch verkoop, vooral als we het hebben over B2B-klanten waar het proces complexer is en veel meer tijd kost.
Als u wilt gaan adverteren op Google Ads, zorg er dan voor dat u bekend bent met de best practices te volgen bij het starten. Met de juiste strategie, een doordacht budget en zorgvuldige optimalisatie haalt u het maximale uit het platform en test u of dit het juiste kanaal is voor uw PPC-advertenties.
More Stories
Behavioral Targeting For Advertising Banners
Advertising Schmadvertising!
Social Media Advertising Vs Traditional Marketing Campaigns