November 13, 2024

Difference Business

Meesters van het bedrijfsleven

Zal Amazon “ethiek” verbieden? | Het blog over bedrijfsethiek

Een nieuw verslag van De onderschepping suggereert dat een nieuwe interne berichten-application voor Amazon-medewerkers een lange reeks woorden zou kunnen verbieden, waaronder ‘ethiek’. De meeste woorden op de lijst zijn woorden die een ontevreden werknemer zou gebruiken – termen als ‘vakbond’ en ‘compensatie’ en ‘loonsverhoging’. Volgens een gelekt doc beoordeeld doorway De onderschepping, zou een kenmerk van de berichten-app (nog in ontwikkeling) zijn: “Een automatische woordmonitor zou ook een aantal termen blokkeren die potentiële kritiek op de werkomstandigheden van Amazon zouden kunnen vertegenwoordigen.” Amazon is natuurlijk niet bepaald een fan van vakbonden en heeft (opnieuw, volgens de Intercept) veel geld uitgegeven aan ‘anti-vakbondsadviseurs’.

Dus, wat te zeggen above deze ondeugende lijst?

Aan de ene kant is het gemakkelijk in te zien waarom een ​​bedrijf zou willen: niet om werknemers een hulpmiddel te bieden waarmee ze iets kunnen doen dat niet in het belang van het bedrijf is. Ik bedoel, als je je wilt ordenen – of zelfs gewoon wilt klagen – achieved je Gmail-account of Sign of Telegram, dan is dat één ding. Maar als u dat doel wilt bereiken doorway een application te gebruiken die het bedrijf voorziet in voor interne zakelijke doeleinden heeft het bedrijf misschien een klein beetje een legitieme klacht.

Aan de andere kant is dit duidelijk een slechte blik voor Amazon – het is ongepast, zo niet onethisch, om werknemers letterlijk te verbieden woorden te gebruiken die (misschien?) aangeven dat ze iets doen dat het bedrijf niet leuk vindt, of dat misschien gewoon aangeven dat de arbeidsnormen van het bedrijf niet kloppen.

Maar echt, wat me het meest opvalt aan dit system, is hoe verlamd het is. Ik bedoel, trefwoorden? Ernstig? Weten we het niet al – en als? wij weten allemaal, dan weet Amazon zeker – dat sociale mediaplatforms veel mogelijk maken, veel meer verfijnde manieren om het gedrag van mensen te beïnvloeden? We hebben al het gebruik van Facebook gezien om verkiezingen te manipuleren, en zelfs onze emoties. In vergelijking daarmee lijkt deze vermeende lijst satisfied ondeugende woorden op Dr. Evil die haaien probeert uit te rusten satisfied laserstralen. Waar vakbonden zich echt zorgen about zouden moeten maken, zijn doorway de werkgever geleverde platforms die: niet doen woorden expliciet verbieden, maar die de gebruikerservaring op subtiele wijze vormgeven op foundation van het gebruik van die woorden. Als Cambridge Analytica op plausibele wijze zou kunnen proberen een nationale verkiezing op die manier te beïnvloeden, zou een werkgever dan niet redelijk geloofwaardig kunnen streven naar het vormgeven van een vakbondsstemming op dezelfde manier?

Wat betreft het verbieden van het woord ‘ethiek’, kan ik alleen maar mijn hoofd schudden. Het vermogen om openlijk about ethiek te praten – around waarden, about principes, more than waar uw bedrijf voor staat, wordt door de meeste geleerden en adviseurs op het gebied van bedrijfsethiek als vrij fundamenteel beschouwd. Als je niet kunt praten hierover, hoe groot is de kans dat u het kunt doen?


(Satisfied dank aan MB voor het wijzen op dit verhaal.)