“De academische wereld is er een van felle concurrentie. Studenten staan onder enorme druk om te slagen, en de druk neemt alleen maar toe naarmate ze dichter bij hun afstuderen komen. In deze context is het geen verrassing dat sommige studenten hun toevlucht nemen tot academisch wangedrag om vooruit te komen. Helaas zijn er bedrijven die maar al te bereid zijn om hen te helpen vals te spelen. Deze bedrijven bieden een scala aan diensten, van het schrijven van essays tot het afleggen van examens, en ze verkopen hun diensten aan wanhopige studenten die bereid zijn te betalen voor een been omhoog. Hoewel deze bedrijven misschien beweren dat ze gewoon een dienst verlenen, staat het buiten kijf dat ze academisch wangedrag mogelijk maken en zelfs aanmoedigen. Als zodanig is het moeilijk in te zien hoe ze ethisch kunnen opereren.”
De paragraaf hierboven is niet door mij geschreven, noch door enig ander mens. Het is 100% geschreven door een commercieel beschikbare kunstmatige-intelligentiedienst genaamd Jasper. Iedereen kan tegen een kleine vergoeding gebruik maken van deze dienst.
Om die paragraaf te krijgen, heb ik het proces geprimed door in te voeren enkel en alleen deze onderwerpvraag: “Is het ethisch voor bedrijven om universiteitsstudenten te helpen bij academisch wangedrag?”, en vraag de AI om een paragraaf te maken met een “professionele” toon (in tegenstelling tot een geestige, vriendelijke, boze of beleefde toon ). En merk op dat de alinea niet ergens anders op internet is gekopieerd: het is een origineel stuk geschreven door een AI die toegang heeft tot de collectieve kennisbank die op internet is belichaamd.
De resulterende alinea is niet precies diep, maar het is zeker op het doel: het wijst correct maar kort op de belangrijkste kwesties die op het spel staan, en het doet dat met een onberispelijke grammatica. De paragraaf is, om brutaal bot te zijn, beter dan wat de meeste studenten zouden kunnen schrijven.
Het probleem voor mij is natuurlijk dat ik een universiteitsprofessor ben, iemand die studenten vragen stelt net als “Is het ethisch voor bedrijven om universiteitsstudenten te helpen bij academisch wangedrag?” En dan beoordeel ik hun antwoorden.
Met de komst van commerciële AI-gestuurde schrijfservices hebben studenten nu een nieuwe tool om vals te spelen. Natuurlijk hebben studenten veel tools (alles van het gebruik van het essay van een vriend van vorig jaar tot plagiaat van Wikipedia, tot het betalen van iemand om het essay voor hen te schrijven). Maar het gebruik van commerciële AI brengt een aantal speciale kenmerken samen.
Ten eerste het vermijden van plagiaatdetectiemechanismen. Veel professoren gebruiken verschillende technieken om plagiaat op te sporen (alles van de simpele truc om een verdachte zin in Google te zetten tot het gebruik van tekstvergelijkende diensten zoals TurnItIn). Die technieken zijn in feite manieren om te bepalen of het werk dat een student heeft ingeleverd, afkomstig is van een reeds bestaande bron. Het probleem (vanuit het oogpunt van een prof) met AI-gestuurde diensten is dat ze produceren geheel nieuwe inhoud, nergens van geleend. Dus als de bovenstaande paragraaf zou worden ingediend door een van mijn studenten, zou geen enkele plagiaatdetectietechniek die ik ken het kunnen opvangen.
Iemand gaat zeggen: “Nou en?” Voor het geval het niet duidelijk is, zal ik het spellen. Een student die een dergelijke paragraaf aan zijn professor indient, zou zijn:
- Liegen tegen hun professor (wat slecht is);
- Punten krijgen die ze niet verdienen; (wat slecht is)
- Eerlijke klasgenoten op een achterstand zetten (door de lat hoger te leggen in een context waarin beoordelen onvermijdelijk op zijn minst gedeeltelijk relatief is) (wat slecht is).
Hoe zit het met de bedrijven die dergelijke diensten leveren? Het is onvermijdelijk dat als deze industrie bloeit, er goede en slechte acteurs zullen zijn. Interessant is dat “essay-schrijven” niet een van de doelen is die ze reclame maken. Dat geldt tenminste voor Jasper – ik heb andere dergelijke services niet gecontroleerd. Jasper bevat sjablonen voor verschillende soorten inhoud die u mogelijk wilt maken (van koppen tot blogberichten tot marketing-e-mails). Dat doet het niet lijken om een sjabloon voor een universitair essay te hebben, maar het is doet een sjabloon voor een lang artikel hebben, wat in feite hetzelfde is. Maar dit is zo’n voor de hand liggend en aantrekkelijk gebruik van AI-gestuurde schrijfservices dat er YouTube-video’s zijn waarin wordt uitgelegd hoe u dit moet doen.
Het netto resultaat is echter dat bedrijven als Jasper op dit moment studenten een dienst verkopen die naar verwachting zal worden gebruikt – waarschijnlijk op substantiële schaal – om academische fraude te plegen. Het is aan die bedrijven (als ze oprechte bedrijfsburgers willen zijn) om uit te zoeken wat ze kunnen doen om dat gebruik te ontmoedigen.
More Stories
The 7 Pillars of Branding
6 Hacks to Keep Your Web Design Forever Young for Corporate Branding
Branding Through Your Email Signature For Personal Trainers