Hoe u een marketingstrategie voor sociale media voor uw bedrijf maakt

Natalie Small

Een socialmediastrategie is een toegangspoort tot hoe u met potentiële klanten omgaat, merkbekendheid creëert en vertrouwen en loyaliteit opbouwt. Het kan een aanvulling zijn op uw marketingplanwaardoor het hoog vliegt of botst als er geen plan bestaat of slecht is gemaakt.

In de online slimme wereld van vandaag is een marketingstrategie met sociale media noodzakelijk om verkeer naar uw website te leiden en bekendheid te geven aan wie u bent en hoe u problemen voor uw potentiële klanten kunt oplossen. Met zoveel beschikbare sociale netwerken, hoe weet u welke het beste is voor uw marketingstrategie? En wat voor soort inhoud moet je delen?

Laten we eens kijken hoe u een effectieve marketingstrategie voor sociale media voor uw bedrijf kunt creëren, van het definiëren van wie u wilt bereiken tot het meten van uw succes.

Definieer uw publiek

Het definiëren van de belangrijkste demografische gegevens van wie u wilt bereiken, is de eerste stap bij het opstellen van een marketingplan voor sociale media voor uw bedrijf. Terwijl je dit doet, is het belangrijk om een koper persona.

koper-persona en kopersreissjabloon

Buyer persona’s zijn fictieve representaties van uw ideale klanten op basis van echte gegevens over demografische gegevens van klanten, online gedrag, persoonlijke geschiedenis, motivaties en zorgen. Hoewel koperspersona’s uw doelgroep zijn, mogen het geen vage beschrijvingen zijn. In plaats daarvan moeten uw buyer persona’s ideale klanten definiëren op basis van goed onderbouwde informatie.

Houd bij het ontwikkelen van uw buyer persona’s rekening met hun uitdagingen en problemen. Dit is belangrijk omdat het je aanwijzingen geeft over welke inhoud je zou moeten maken om ze aan te trekken. Voeg geen uitzonderingen of uitschieters toe. Anders krijg je te veel buyer persona’s en is deze tool niet effectief.

Bepaal uw sociale mediakanalen

Zodra u uw koperspersona’s hebt, is de volgende stap om te bepalen waar ze online rondhangen. social media marketingstrategie

Volgens de HubSpot State of Marketing Report, Facebook is tegenwoordig het belangrijkste distributiekanaal voor content voor marketeers. Met 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers is Facebook het favoriete socialemediakanaal van veel bedrijven.

Er zijn echter verschillende sociale-medianetwerken beschikbaar, en er worden er jaarlijks meer en meer ontwikkeld. Terwijl veel bedrijven succes hebben met het gebruik van grote namen als Facebook, Twitter en Instagram, hebben andere bedrijven succes met het gebruik van sociale medianetwerken zoals Snapchat of TikTok. Volgens een PEW-rapport69% van de tieners gebruikt Snapchat.

Als je buyer persona jongere klanten omvat of zelfs de ouders van jongere klanten die koopsignalen van hun kinderen aannemen, kan het nuttig zijn om een ​​socialmediakanaal zoals Snapchat of Instagram te gebruiken.

Aan de andere kant kan LinkedIn de betere keuze zijn als uw bedrijf zijn marketing afstemt op andere B2B-bedrijven. Pinterest kan een goede keuze zijn voor online retailers.

Als u niet zeker weet welke sociale-mediasites uw potentiële klanten gebruiken, kunt u uw klanten vragenlijsten sturen over welke sociale-mediaplatforms voor hen het nuttigst zijn.

Deel boeiende inhoud

Nu u uw doelmarkt kent en welke socialemediakanalen u in uw marketingstrategie wilt gebruiken, is het tijd om de inhoud op uw socialemediasites te maken en te delen.

Je social media strategie is maar zo goed als de content die je maakt. Uw doel moet zijn om uw prospects op te leiden, te informeren en te entertainen. Uw inhoud moet ook deelbaar zijn om uw bereik te vergroten.

Wat voor soort inhoud moet je delen? Bloggen biedt een geweldige kans om op een consistente basis nieuwe, frisse inhoud te creëren. Wat is een blog? Een blog is een online dagboek dat dient als een platform voor iemands gedachten. Het is een belangrijk hulpmiddel voor bedrijven om prospects en klanten te betrekken door informatie te verstrekken die relevant is voor hun behoeften.

Het regelmatig maken van interessante en relevante blogberichten op uw website is een geweldige manier om uw prestaties op sociale media te verbeteren. Gebruik je blogposts echter niet om over jezelf te praten. Richt u in plaats daarvan op problemen die uw beoogde klanten kunnen ondervinden of op het voorlichten van hen over branchegerelateerde onderwerpen.

content-strategie

Zorg ervoor dat u aan het einde van uw blogberichten een call-to-action opneemt. Met een call-to-action kan de lezer meer nuttige informatie downloaden, bijvoorbeeld in de vorm van een eBook, whitepaper of video. Wanneer een lezer op de call-to-action klikt, moet deze de lezer naar een bestemmingspagina op uw website leiden waar u de contactgegevens van de lezer kunt verzamelen in ruil voor het stukje inhoud dat ze willen downloaden.

Video-inhoud is tegenwoordig een van de snelstgroeiende segmenten in marketing. Het ontwikkelen van gerichte videocontent kan niet alleen nieuwe klanten genereren, maar het kan ook een extra inkomstenstroom zijn als het goed wordt gedaan. Denken aan Rick Shields, een golfprofessional die golfcontent ontwikkelt voor zijn publiek en inmiddels meer dan 2 miljoen abonnees heeft. Of Bourbon Mot, een houtbewerkingskanaal met meer dan 800.000 abonnees. Als je inkomsten genereert met je video’s, kun je na verloop van tijd een zeer gezonde aanvullende inkomstenstroom zien.

Aanvullende opmerking: Wees niet bang om interessante inhoud te delen die je op andere sites vindt, aangezien aanwezigheid op sociale media draait om interactie en conversatie. Door interessante inhoud te delen die relevant is voor uw missie, blijven uw potentiële klanten op de hoogte. Mogelijk ziet u ook het extra voordeel van het verspreiden van de inhoud via wederzijdse aandelen.

Analyseer uw resultaten … en pas dienovereenkomstig aan

Bedrijfsanalyses zijn belangrijke hulpmiddelen bij het bepalen van het succes van uw social media marketingstrategie. Er zijn veel analysetools beschikbaar, waaronder: Google AnalyticsHubspot, YouTube, SEMRush, Adobe Analytics en meer.

Kijk hoeveel verkeer uw sociale media-accounts naar de website van uw bedrijf leiden. Zoek naar trends in waar mensen op reageren en mee omgaan en welke zoekwoorden meer interesse wekken dan andere. Probeer verschillende miniatuurontwerpen voor uw YouTube-video’s, breng één wijziging aan in een bestemmingspagina en test de conversieresultaten.

Gemakkelijker te controleren statistieken zijn onder meer hoeveel volgers u in een bepaalde periode krijgt en hoeveel websitebezoeken u rechtstreeks ontvangt van posts op sociale media.

Houd er rekening mee dat strategieën voor sociale media niet van de ene op de andere dag werken. Je moet volgers opbouwen en experimenteren met kanalen, de inhoud die je plaatst en welke berichten werken. Pas uw doelen dienovereenkomstig aan terwijl u informatie verzamelt. Dit zal u helpen uw algemene strategie te verfijnen, wat zal leiden tot meer consistente resultaten.

5 veelvoorkomende fouten om te vermijden

Met de hierboven geschetste blauwdruk in gedachten, bent u goed op weg om een ​​succesvolle social media marketingstrategie voor uw bedrijf te creëren. Het is echter een goed idee om veelvoorkomende fouten in gedachten te houden die u onderweg moet vermijden.

  1. Gebruik het aantal volgers niet als uw belangrijkste indicator. Het hebben van volgers is belangrijk, maar het staat niet per se gelijk aan succes. Het opbouwen van een community rond uw bedrijf of merk is veel belangrijker dan het verzamelen van volgers.
  1. Koop geen volgers. De meeste volgers die u koopt, zijn nep, en zelfs als de accounts echt zijn, hebben ze geen enkele interesse in uw bedrijf of merkbekendheid.
  1. Word niet lid van elk sociaal netwerk. Hoewel het verleidelijk kan zijn om ze allemaal tegelijk uit te proberen, is het veel beter om je tijd en moeite te besteden aan waar je klanten rondhangen.
  1. Vergeet handige tools niet. Social-mediasites bieden u veel hulpmiddelen om te analyseren wat wel en niet werkt. Facebook biedt bijvoorbeeld een Meta Business Suite die Facebook-, Instagram- en berichtentools allemaal op één plek centraliseert.
  1. Aarzel niet om hulp te krijgen. Social media en het in gang zetten van een marketingstrategie kan overweldigend aanvoelen. Een ervaren inbound marketing bureau zal uw strategie moderniseren, u helpen de loonkosten laag te houden en resultaten op lange termijn te produceren … zorgen voor een solide langetermijninvestering in uw bedrijf.

Social media is een marathon, geen sprint. Als eigenaar van een klein bedrijf is een van de laatste dingen die u heeft, veel tijd om handen. Het inhuren van een bureau is veel betaalbaarder dan u denkt en kan de tijd vrijmaken die u nodig heeft om uw bedrijf te runnen.

U kunt meer leren over de voordelen van werken met een ervaren marketingbureau in ons artikel, Waarom zou ik een marketingbureau inhuren voor mijn kleine bedrijf?

Nieuwe call-to-action

Next Post

Creatieve marketingideeën om uw senior begeleide woongemeenschap te laten groeien

De vraag naar begeleid wonen voor senioren is in de loop der jaren gestaag toegenomen, en satisfied 10.000 babyboomers de komende tien jaar elke dag 65 worden, evalueren steeds meer senioren hun woonmogelijkheden voor wanneer ze hulp nodig hebben om voor zichzelf te zorgen. De pandemie heeft deze groeitrend in […]
Creatieve marketingideeën om uw senior begeleide woongemeenschap te laten groeien