8 manieren om kleurpsychologie in marketing te gebruiken (met voorbeelden)

Natalie Small

De kleuren die u gebruikt in uw advertising and marketing en branding zijn fundamenteel. U gebruikt deze om uw brand, uw web page, uw advertenties en nog veel meer te maken, wat betekent dat u deze keuzes niet lichtvaardig moet maken. In plaats daarvan moet u strategisch de kleuren kiezen die u in uw branding en advertising and marketing gaat gebruiken. Hoe? De sleutel is om de kleurenpsychologie te begrijpen en de theorie in je voordeel te gebruiken.

kleurenpsychologie in marketig

Laten we ernaartoe gaan.

Inhoudsopgave

In deze gids om kleurenpsychologie te begrijpen en deze te gebruiken om uw marketingmateriaal te verbeteren, behandelen we:

Wat is kleurenpsychologie?

Kleurenpsychologie is de theorie dat bepaalde kleuren een fysieke of emotionele reactie uitlokken en daarmee het menselijk gedrag vormgeven. Dit is niet zo eenvoudig als rood zien en boos worden of blauw zien en je op je gemak voelen – maar bijna. Medische research suggereren dat de kleur rood correleert fulfilled een stijging van de bloeddruk, en de kleur blauw correspondeert achieved een daling.

Vanwege deze invloed op het gedrag kan kleur een grote rol spelen bij het creëren van een stemming. Volgens Architecturale samenvatting, dit maakt het kiezen van de juiste verfkleuren cruciaal voor het bepalen van de toon van uw huis. Warme kleuren hebben de neiging om energie te geven, terwijl koele kleuren de neiging hebben om te kalmeren.

kleurenpsychologie marketing - het blauwe thema van de architecturale samenvatting

Ik weet niet hoe het fulfilled jou zit, maar ik voel me rustiger als ik naar AD’s ambitieuze blauwe woonkamer kijk.

De psychologie van kleuren heeft een vergelijkbare influence als het gaat om uw merk en uw marketingstrategieën, en dit leidt ons naar de volgende sectie.

Waarom is de psychologie van kleur in advertising and marketing van belang?

Kleur kan een grote rol spelen in advertising and marketing, of je er nu aandacht aan schenkt of niet. De kleuren die u gebruikt in uw branding, inclusief uw symbol, en uw andere marketingmateriaal roept een emotionele reactie op bij uw publiek, of ze het nu beseffen of niet.

kleurenpsychologie marketing - emotionele associaties met kleur

Afbeeldingsbron

En zoals opgemerkt in onze gids over marketingpsychologie, nemen we beslissingen op basis van emotie, niet op logica.

Kortom: u moet rekening houden achieved kleurenpsychologie wanneer u uw merk opbouwt en uw campagnes maakt.

Hoe u kleurenpsychologie kunt gebruiken om uw marketing te verbeteren

Nu we duidelijk hebben wat de psychologie van kleur is en hoe invloedrijk het gebruik van de juiste of verkeerde kleuren kan zijn in uw advertising and marketing, kunt u als volgt kleurenpsychologie gebruiken om uw marketing nog effectiever te maken.

1. Leer de essentie van kleurpsychologie

Doorway uzelf vertrouwd te maken fulfilled de basisprincipes, kunt u een heel eind komen in de richting van het gebruik van kleurenpsychologie in uw marketing. We hebben eerder besproken hoe rood verhoogde alertheid of angst kan oproepen, terwijl blauw een negatief kalmerend effect kan hebben. Hier zijn enkele meer fundamentele kleurassociaties om te overwegen fulfilled uw emotionele advertenties:

  • Rood: opwinding, passie, woede, gevaar, actie, angst, macht.
  • Oranje: speelsheid, vriendelijkheid, creativiteit, warmte, enthousiasme.
  • Geel: geluk, optimisme, waarschuwing, vreugde, originaliteit, enthousiasme.
  • Groente: Jeugd, levendigheid, kracht, natuur, groei, stabiliteit.
  • Blauw: Rust, stabiliteit, diepte, rust, vertrouwen.
  • Purper: Royalty, luxe, romantiek, introspectie, rust.

Merk op dat er enkele overlappingen zijn. Je bent niet beperkt tot slechts één kleur – of één toon van die kleur – for every emotie.

kleurenpsychologie in marketing - emotionele associaties

Afbeeldingsbron

2. Get started eerst satisfied emotie

Of u nu uw merkkleuren heroverweegt of een palet voor nieuwe advertenties kiest, u moet beginnen fulfilled de emotie die u uw publiek wilt laten hebben. Moeten ze achieved angst reageren? Nieuwsgierigheid? Vertrouwen? Gebruik deze voorbeelden van emotionele advertenties voor inspiratie.

Zodra u het gewenste resultaat weet, moet u ervoor zorgen dat u de juiste kleur kiest.

Neem deze voorbeeldadvertentie van een Lego-campagne achieved de slogan ‘Maak je eigen verhaal’.

kleur psychologie marketing - oranje lego advertentie

De advertentie toont een Lego Darth Vader die aan het grillen is achieved Leia die in de zon zit en in de buurt hangt. Het is een speelse scène met deze Star Wars-figuren, die ze in een ongedwongen, leuke sfeer laten vallen om een ​​nieuw verhaal te maken. Het is geen speculate dat de achtergrond oranje is – een open up, uitnodigende kleur die creativiteit inspireert.

3. Laat je inspireren door andere merken

De beste manier om beter te worden in het gebruik van de psychologie van kleur, is door aandacht te besteden aan advertenties, websites en branding en hoe de kleuren je laten voelen. Kijk op de internet site voor Bloomscapeeen internet site voor e-commercefabrieken die zich richt op millennials en generatie Z-consumenten.

kleurenpsychologie marketing - de warmgroene homepage van bloomscape

Het bosgroene lettertype en de balk aan de bovenkant vormen de grens tussen aards en fashionable. De crème is een huiselijk natuurlijk accent dat goed earlier bij de lichte perzik, een warme, creatieve herziening van Millennial roze. De verscheidenheid aan groen wordt gecompenseerd doorway warme terracotta potten, evenals de rode en oranje accenten op de planten. Het impact zorgt ervoor dat ik mijn eigen planten water wil geven en verzorgen, en misschien zelfs een paar vetplanten wil kopen.

4. Houd het dependable achieved uw branding

Toen Seo-bedrijf Reboot een onderzoek deed naar logoherkenning, 78% van de deelnemers kon zich de primaire kleur van het emblem herinneren, terwijl slechts 43% de bedrijfsnaam kon onthouden.

Als je publiek je merk herinnert aan de kleur, dan wil je zeker weten dat het hetzelfde is en overal. Daarom is het van het grootste belang om uw kleuren steady te houden achieved uw branding, en de meest succesvolle merken erkennen dit. Herinner je je de Dunkin Donuts een paar jaar geleden omgedoopt tot Dunkin? Al die beeldveranderingen, dezelfde oude maar iconische kleurkeuzes.

kleurenpsychologie marketing - dunkin oud en nieuw logo

Dunkin’ is een goed voorbeeld, want de branding is overal aanwezig – met oranje, roze, bruin en variaties op deze kleuren. Het zijn de meerdere kleuren en variaties die (in de meeste gevallen) voorkomen dat uw branding vlak of tweedimensionaal wordt. Dit brengt ons bij de volgende idea: jezelf het juiste palet geven om mee te werken.

5. Maak een merkkleurenpalet

U wilt de kleuren in uw advertising and marketing regular houden, maar u wilt niet vergeten één noot te zijn. Erger nog, dit kan er spamachtig uitzien. De oplossing is om een ​​kleurenschema te hebben om mee te werken dat enige variatie mogelijk maakt, maar een aantal normen stelt.

Dus als je nog geen merkkleurenpalet hebt, is het tijd om er een te maken.

Hier zijn een paar veelvoorkomende soorten kleurenpaletten:

  • Analoog: Kleuren naast elkaar op het kleurenwiel.
  • complementair: Tegengestelde kleuren die een hoog contrast creëren.
  • Monochromatisch: Verschillende tinten of tonen van dezelfde primaire kleur.

Als je hulp zoekt bij het bedenken van het palet of wat inspiratie, bekijk dan de free of charge ontwerptool Koelers. Het bevat voorbeeldpallets en kan automatisch uw eigen pallets genereren op basis van een startkleur of zelfs een foto.

kleur psychologie marketing - kastanjebruin verloop

Een monochroom kleurenpalet van Coolors.

6. Houd rekening met culturele context

De perceptie van kleur is niet universeel. In werkelijkheid, MIT onderzoekers ontdekten dat de woorden die we hebben en gebruiken om in excess of kleur te praten, per taal verschillen. Sommige gemeenschappen hebben drie kleurcategorieën, terwijl andere er tot 12 hebben – een aanzienlijk bereik in categorieën, voordat ze zelfs in individuele kleuren komen.

Hieruit volgt dat psychologie van kleur dan ook niet universeel is. Daarom is het belangrijk om de culturele context in gedachten te houden voor je branding en advertising. Hier is een uitstekende spiekbriefvisualisatie om als startpunt te gebruiken:

kleurenpsychologie marketing - kleur in culturen over de hele wereld

Afbeeldingsbron

7. Probeer wat blauw toe te voegen

Als je op dit punt bent gekomen en je denkt dat het bijhouden van de culturele context, vasthouden aan een palet en vertrouwen op de basisprincipes van kleurenpsychologie overweldigend en onmogelijk is, maak je geen zorgen. De foundation onder de knie krijgen en kleurenpsychologie in uw marketingworkflow opnemen, zal enige tijd en oefening vergen.

Maar in de tussentijd, hier is een snelle vuistregel: Voeg bij twijfel wat blauw toe.

Het blijkt dat blauw de meest populaire favoriete kleur is around de wereld. Dat zou een van de redenen kunnen zijn dat sommige van de ‘s werelds meest succesvolle merken hebben blauw in hun logo’s. Fb, Twitter, Vimeo, American Express, IBM – de lijst gaat maar doorway.

kleur psychologie marketing - blauwe logo's

Afbeeldingsbron

Dus als je op zoek bent naar een kortere weg of iets zekers, dan is blauw een veilige gok.

8. Voer kleurtesten uit achieved uw publiek

Dit klinkt misschien alsof ik eerder tegen alles in ga. Maar de realiteit is dat je niet altijd kunt voorspellen hoe je publiek zal reageren op een bepaalde kleur, laat staan ​​bepaalde tinten, tonen of tinten in je kleurenpalet. Dat is waar A/B-testen om de hoek komen kijken. Probeer twee verschillende gekleurde achtergronden in uw advertenties of knoppen op uw web-site te testen en kijk welke uw doelgroep het liefste heeft.

Gebruik die informatie dan. Dat is de beste manier om kleurpsychologie te gebruiken om uw marketing and advertising te verbeteren. Take a look at – en blijf testen.

Laat kleurenpsychologie voor u werken

Het is belangrijk om te onthouden dat kleurenpsychologie van invloed is op uw advertising and marketing, punt uit. Uw publiek zal oordelen over hoe goed uw merkkleuren bij uw bedrijf passen. Ze zullen sneller reageren op een rode of groene of blauwe knop. Dit zal gebeuren, of u nu aandacht besteedt aan de psychologie van kleur tijdens uw branding of marketingontwerp.

Het is beter om het in je voordeel te gebruiken. Hier volgt een korte samenvatting van de tactieken die u kunt gebruiken om kleurenpsychologie voor u en uw marketingdoelen te laten werken:

  1. Leer de essentie van kleurpsychologie
  2. Start out eerst met emotie
  3. Laat je inspireren doorway andere merken
  4. Maak een merkkleurenpalet
  5. Houd rekening satisfied culturele context
  6. Probeer wat blauw toe te voegen
  7. Blijf reliable satisfied uw branding
  8. Voer kleurtesten uit satisfied uw publiek

Veel geluk!

Next Post

Nieuwe gegevens, inzichten, casestudy's, voorspellingen

Klik op afspelen op de video hierboven voor een hoogtepunt van de 2022 B2B influencer-marketingrapport. Met 2022 in volle gang delen het team en ik van TopRank Marketing graag ons tweede rapport over de B2B Influencer Marketing. Omdat de zakenwereld uitdagingen heeft overwonnen, geroteerd, aangepast en geïnnoveerd, hebben we een […]