Als u een bedrijf start, zijn de kansen tegen u:
De kansen zijn groot tegen nieuwe bedrijven, maar dat betekent niet dat u de hoop moet verliezen.
U kunt de kansen verslaan door uzelf te omringen met ervaren professionals. En u hoeft ze niet fulltime in te huren om te profiteren van hun expertise.
Hier zijn tien freelancers die u zou moeten overwegen om uw kleine bedrijf of startup sneller te laten groeien.
1. De schrijver van het businessplan
Onderschat nooit het belang van een businessplan, vooral een goed geschreven plan.
Bedrijfsplannen zijn essentieel voor het succes van uw startup, omdat een bedrijfsplan uw strijdplan is.
Studies tonen aan dat ondernemers die de tijd nemen om een businessplan te schrijven, 2,5 keer meer kans hebben om door te zetten en hun bedrijf van de grond te krijgen.
Een bedrijfsplan bespreekt kritische contactpunten zoals uw winstgevendheid en groei en belicht elk facet van het bedrijf – van productie tot marketinggroei tot verkoop.
Een professionele schrijver of adviseur van een businessplan kan u helpen bij het opstellen van een sterk businessplan.
En omdat ze zijn aangescherpt door ervaring met het schrijven van winnende bedrijfsplannen, kunnen ze inzicht geven in hoe u uw plannen kunt laten opvallen bij investeerders.
Zakelijke schrijvers zijn ook bekend met de taal en het formaat dat investeerders gewend zijn.
Een freelance schrijver van een businessplan kan tijd vrijmaken voor het nodige onderzoek en schrijven, waardoor ondernemers en startende oprichters kostbare tijd besparen.
Met de tijd die u bespaart, kunt u zich concentreren op andere aspecten van het bedrijf – van het verbeteren van de productkwaliteit tot het winnen van investeerders in pitch-bijeenkomsten voor startups.

GRATIS MERK IDENTITEIT GIDS
Ontgrendel het geheim om uw bedrijf sneller te laten groeien. Vraag nu de gratis gids aan.
We hebben zojuist de Brand Identity Guide naar u gemaild.
2. De marktonderzoeker
Uw bedrijfsplan kan uw doelmarkten in het algemeen definiëren. Het doet echter geen diepe duik in marktonderzoek.
Een marktonderzoeker is als de Merlin van uw startende bedrijf. Ze hebben geen mythische krachten. Maar ze hebben de denkkracht om gegevens te interpreteren waarmee u geïnformeerde bedrijfsstrategieën kunt opstellen.
Marktonderzoek kan u helpen uw doelgroep effectiever te bereiken, te betrekken en te converteren.
Marktonderzoekers kunnen u ook helpen uw product- en serviceaanbod te verfijnen om misrekeningen te voorkomen. Ze kunnen inzichten bieden die bepalen of de omvang van uw potentiële klantenbestand voldoende is om u te helpen uw kleine bedrijf of startup te starten, in stand te houden en te laten groeien.
3. De merkexpert
Veel oprichters en bedrijfseigenaren erkennen niet hoe cruciaal het merkproces is voor het succes van een klein bedrijf of startup.
Slechte branding kan uw algehele merkstrategie ondermijnen.
Goede branding is aantrekkelijker, aantrekkelijker en gedenkwaardiger voor uw klanten en prospects.
Een goed ontwerp is een goede zaak.
Een ervaren brandingprofessional kan u helpen de stem, look, feel en aantrekkingskracht van uw merk compleet te maken.
4. De webontwikkelaar
Veel van de zaken van tegenwoordig vinden online plaats. Als je een bedrijf of startup bent met een online aanwezigheid, weet je dat het cruciaal is om een website te bouwen.
Een ervaren webontwikkelaar zou zijn praktische kennis en gespecialiseerde vaardigheden kunnen gebruiken om een website te ontwerpen die sneller, geavanceerder en gebruiksvriendelijker is.
De beste webontwikkelaars zijn degenen die uw visie van een concept vertalen naar een digitale marketingtool die engagement en conversies optimaliseert.
5. De webverkeersspecialist
Er bestaat niet zoiets als “als je het bouwt, zullen ze komen” als het gaat om websites. Dit geldt vooral wanneer uw website nieuw is.
Om uw startup snel te laten groeien, moet u sitebezoekers uit uw doelgroep aantrekken. Een doorgewinterde webverkeersspecialist kan helpen bij het organisch genereren van leads via onder meer SEO, sociale media en e-mailmarketingcampagnes.
6. Het zoekmarketing-pro
Veel startups hebben vaak beperkte tot geen budgetten voor betaalde advertenties. En als ze ervoor kiezen om aan reclame te besteden, moet elke cent tellen.
Daarom moet u een expert in zoekmarketing inhuren die uw marketingstrategie kan begeleiden door middel van betaalde zoekmarketing, zoals: Google-advertentiesremarketing/retargeting, advertenties op sociale media, banneradvertenties en andere kanalen.
Een zoekmarketingprofessional kan ervoor zorgen dat wanneer u uw geld uitgeeft aan betaalde advertenties, uw investering wordt beloond met verkeer en hoogwaardige leads.
7. De virtuele assistent
Oprichters van startups wensen vaak dat het klonen van mensen mogelijk was. Bij het runnen van een bedrijf wordt u tegelijkertijd in meerdere richtingen getrokken.
Het inhuren van een virtuele assistent kan je helpen meer terrein te bestrijken dan normaal, zonder jezelf te dun uit te spreiden. U kunt taken met een lage prioriteit delegeren, zodat ze niet in de problemen raken terwijl u zich concentreert op de meer cruciale aspecten van het bedrijf.
8. De specialist in digitale marketing
Omdat digitale marketing breed, snel veranderend en complex is, is het moeilijk om een succesvolle marketinggeneralist te zijn. Mensen hebben de neiging zich te specialiseren en uitstekende vaardigheden te ontwikkelen op specifieke gebieden.
In plaats van een generieke benadering van digitale marketing, kunt u in plaats daarvan digitale marketingspecialisten inhuren die zich uitsluitend op hun expertise kunnen concentreren, zoals:
- Een SEO-specialist (zoekmachineoptimalisatie) om meer kwalitatief webverkeer te verwerven.
- Een e-mailmarketingspecialist om de levenscyclus van de klant te optimaliseren, van het verzorgen van leads tot het cultiveren van verwijzingen en het stimuleren van terugkopen.
- Een contentmarketingspecialist kan zich richten op het toevoegen van hoogwaardige inhoud aan uw website en blog, waardoor meer webverkeer en conversies worden gegenereerd.
9. De tekstschrijver
Een goede copywriter kan u helpen uw merk- en productboodschappen vorm te geven.
Een geweldige contentschrijver kan u helpen de visie van het bedrijf te verwoorden naar zijn doelmarkt.
Omdat freelance copywriters worden blootgesteld aan verschillende schrijfformaten en -stijlen, kunnen ze schrijfpersonages of -stemmen snel aanpassen. Ze kunnen hun schrijfstijl gemakkelijk aanpassen aan uw merk.
10. De grafisch ontwerper
Uw merklogo, het verpakkingsontwerp van uw product, uw bedrijfswebsite en alle andere visuele elementen die uw merk weerspiegelen, vormen samen een merkidentiteit voor uw bedrijf. Merkidentiteit is een van de krachtigste marketingtools voor elk bedrijf. Als een goed grafisch ontwerp je reputatie kan maken, zal een slechte het breken.
Door een freelance grafisch ontwerper in te huren, kunnen kleine bedrijven en startups die leemte opvullen en een professionele, op maat ontworpen visuele identiteit hebben zonder de hoge kosten van een volledige huur of een creatief bureau.
6 Voordelen van het inhuren van freelancers
1. Bespaart tijd
Freelancers streven er niet alleen naar om snel te leveren, maar willen en hebben je ook nodig om blij te zijn met hun werkproduct, zodat je ze doorverwijst naar hun volgende optreden. Verwijzingen zijn essentieel voor het voortbestaan van een freelancer, dus ze zullen hard werken om je gelukkig te maken.
2. Minder toezicht
Freelancers jongleren met meerdere projecten met verschillende tijdschema’s. Een ervaren freelancer, vooral iemand die veel positieve feedback geeft van voormalige klanten, is doorgaans efficiënt, professioneel en goed georganiseerd.
Het is niet nodig om overal toezicht op te houden, dus u kunt zich concentreren op andere aspecten van het bedrijf die uw aandacht nodig hebben.
3. Bespaart kosten
Geld is een zorg voor elk bedrijf. En voor kleine bedrijven en startups is de cashflow vooral van cruciaal belang.
Het parttime inhuren van een freelancer zou de fiscaal meer verantwoorde beslissing zijn boven een volledige aanstelling. U hoeft uw toch al krappe budget niet bloot te stellen aan de extra kosten van een fulltime werknemer. Freelancers bieden u de flexibiliteit om uw wervingsbehoeften te schalen terwijl u uw bedrijf opschaalt.
4. Hiermee kunt u zich concentreren op uw kernexpertise
Het voortbestaan van een startup komt vaak neer op de oprichter of oprichters. Vanaf het begin krijgen ze veel op hun bord.
Oprichters van startups zijn vaak verankerd in verkoop en marketing, boekhouding en administratief werk dat ze soms de kernontwikkeling over het hoofd zien.
Het is van vitaal belang voor een startup om zijn blik op het grote geheel te houden en niet te verzanden in de meer rudimentaire taken van het runnen van een bedrijf.
Door een freelancer in te huren voor een startup heeft de oprichter meer bandbreedte om zich te concentreren op kernbehoeften en -taken.
5. Houdt je flexibel
Veel startups hebben hectische schema’s waardoor hun werknemers overuren moeten maken. Om een bestelling of een project af te ronden, moeten ze vaak ook in het weekend werken.
Weekendwerk is te veel gevraagd van een fulltime medewerker die al minimaal 40 uur per week werkt. Hun motivatie en prestaties kunnen eronder lijden. Ze kunnen snel opbranden.
Bij freelancers heb je misschien niet eens te maken met dit probleem. Veel freelancers werken graag in het weekend omdat hun schema flexibel is.
Waar vind je freelancers voor je kleine bedrijf of startup
Vraag om verwijzingen
Ga naar je eigen netwerk en vraag wie wat voor hen heeft gedaan. U krijgt waarschijnlijk onmiddellijk aanbevelingen.
Probeer mensen online te chatten: 85% van de succesvolle freelancers maakt deel uit van online communities en ontmoetingen. Veel vacatures en wervingsbureaus reizen snel door de wijnstok van freelancer naar freelancer.
Door mensen online bladeren
U kunt beginnen met zoiets eenvoudigs als googlen op “B2B e-mailmarketingspecialist”. Of doe een Twitter-bio-zoekopdracht voor “freelance UX-ontwerper”.
Kijk dan eens rond op verschillende portfoliowebsites. Kijk wie wat doet in uw branche. Freelancers laten een online spoor van “broodkruimels” achter die u met een beetje moeite kunt traceren.
LinkedIn gebruiken
U kunt ook trefwoordspecifieke zoekopdrachten uitvoeren voor mensen op LinkedIn.
Zoek op of je gedeelde connecties hebt met sommige freelancers. Of controleer Services Search (rebranded van LinkedIn ProFinder).
Met deze functie kunt u individuele serviceproviders op LinkedIn ontdekken. Het platform bemiddelt niet in de deal en brengt geen kosten in rekening om u met iemand in contact te brengen.
Een vacaturebank
Als er nog steeds krekels zijn, blader dan door niche vacaturesites. Veel freelance vacaturesites verspreiden zich nu per branche of beroep.
Een freelancer marktplaats
Ten slotte kun je ook terecht bij een freelancer of talentenmarkt. Je moet misschien nog serieus kandidatenonderzoek doen, maar je krijgt waarschijnlijk een goede selectie van sollicitanten.
Freelancer-marktplatforms zoals crowdspring bieden toegang tot getalenteerde en professionele creatievelingen van over de hele wereld.
Deze platforms maken het zoeken vaak gemakkelijk door het gebruik van zoekfilters. Je kunt zo specifiek zijn in de vaardigheden die je nodig hebt.
Freelance marktplaatsplatforms hebben ook een mechanisme om freelancers te beoordelen op basis van hun werk. U kunt kandidaten op de shortlist plaatsen, de vaardigheden van elke kandidaat beoordelen via hun portfolio, feedback van klanten bekijken en hun beoordelingen vergelijken.
Door je te omringen met ervaren professionals, kun je meer doen met minder. En u kunt uw kansen op het opbouwen van een succesvol en duurzaam bedrijf vergroten.
More Stories
Starting a Business? Reasons Why You May Need to Recruit an Advisory Board
Global Business and Ethics
Entrepreneurs Met Along the Way – Are They a Reproducible Breed?