Ongeacht uw doelgroep, contentmarketing is het belangrijkste onderdeel van uw strategie voor het genereren van leads. Het is essentieel om contact te maken met klanten, wat een van de belangrijkste is factoren voor ranking op Google.
Zie je, het gaat niet meer alleen om zoekwoorden. Zoekmachines moeten relevant en effectief blijven, anders zal niemand ze gebruiken. Dat betekent dat de meest relevante resultaten worden geboden en gebruikers worden doorverwezen naar de inhoud die ze nodig hebben.
Het gaat om de gebruikerservaring en een geweldige ervaring is gebaseerd op het leveren van geweldige inhoud.
U wilt op een zinvol niveau contact maken met uw publiek en ervoor zorgen dat ze terugkomen voor meer. Dat geldt voor alle bedrijven, niet alleen bloggers en marketingprofessionals.
Als je leads wilt converteren, moet je ze tot actie dwingen. Dat is de kunst van het overtuigen.
Waarom overtuigend schrijven belangrijk is voor marketing
Het internet staat vol met misleidende informatie. Dit is niets nieuws. Sinds de komst van de informatiesnelweg vertrouwen inhoudaanbieders op sensatiezucht en clickbait om verkeer te lokken.
Het probleem is dat we nu geconditioneerd zijn om onzin te verwachten, ook al blijven we hopen op feiten en authenticiteit.
We zijn hongerig naar merken die we kunnen vertrouwen.
Overtuigend schrijven is een essentieel onderdeel van marketing. Hoe solide uw merk ook is, u moet mensen er nog steeds van overtuigen dat u beter bent dan de concurrentie.
Maar je moet het op een manier doen die ook vertrouwen wekt. Zo ondersteun je merkloyaliteit en maak je van klanten merkambassadeurs.
Overtuigende schrijftechnieken om uw contentmarketingspel een boost te geven
Overtuigend schrijven is een van de meest effectieve digitale marketingtools u tot uw beschikking heeft.
Door de volgende overtuigende schrijftechnieken en tips in uw inhoudsstrategie op te nemen, kunt u ervoor zorgen dat uw schrijven consistent boeiend en meesterlijk is.
1. Ken uw publiek om uw publiek te laten groeien
De kunst van het overtuigen begint met kennis. Hoe vaak heb je niet op iemand gestemd, een nummer op repeat gezet of alles in de catalogus van een schrijver verslonden omdat ze Echt snap je?
De besten in de business kennen hun publiek en gebruiken die kennis om hen op een dieper niveau te bereiken. Hoe leer je een publiek op dat niveau kennen als het potentieel miljoenen mensen zou kunnen bevatten?
Dit zijn de basisprincipes van elke marketingstrategie. maar ze zijn het meest essentieel als u een overtuigende, bruikbare kopie wilt maken.
Verdiep je in de demografie van een breed publiek en segmenteer je doelgroep in groepen met ideale persona’s.
Kledingmerken zijn bijvoorbeeld zelden bedoeld voor algemene consumentengroepen. Zelfs merken die zich richten op dameskleding of lijnen voor kinderen zullen nog steeds subgroepen hebben binnen die demografie. Sommigen willen vrijetijdskleding, anderen hebben zakelijke kleding nodig.
Schoeisel wordt voor atleten anders op de markt gebracht dan voor mensen die op zoek zijn naar wandelschoenen of geklede schoenen. Zelfs binnen die smalle niche is er een verschil tussen de behoeften van professionele atleten en weekendjoggers.
Wat willen de mensen in je publiek en hoe kun je dat beter dan wie ook bieden? Zoek dat uit en schrijf een kopie die bij hen past.
2. Maak je merk sympathiek
Hoe vaak ben je afgeschrikt van een merk dat je anders leuk vindt omdat de woordvoerder vervelend was of het personeel onbeleefd was?
Het is niet genoeg om je publiek te kennen. Je wilt dat ze jou ook leuk vinden.
Boeiende content die converteert, verbindt op emotioneel niveau met het publiek. Zelfs B2B-klanten werken liever samen met leveranciers die herkenbaar zijn en bereid lijken om hen te helpen hun pijnpunten op te lossen.
Hoe breng je het concept van “service with a smile” over in de digitale wereld? Door inhoud te schrijven die professioneel maar vriendelijk is, boeiend op sociale media, door verbonden en proactief te zijn.
Zelfs de simpele handeling om uw klanten een seintje te geven wanneer een populair product bijna op is, houdt ze in uw hoek. Het is wat een vriend zou doen.
3. Zorg ervoor dat uw inhoud gepolijst en professioneel is
Bij contentmarketing draait alles om het opbouwen van vertrouwen en autoriteit bij je publiek. U zult hen, vooral uw B2B-klanten, beter kunnen overtuigen als uw schrijven absoluut on-point en professioneel is.
Maar zelfs de beste schrijvers glippen af en toe over kleine details.
Zorg ervoor dat u alles wat u schrijft door een grammatica- en spellingcontrole laat lopen. Er zijn er twee die ik zou aanraden, Whitesmoke en Grammarly. In de Whitesmoke vs Grammarly debat, die u kiest, hangt af van verschillende factoren.
Whitesmoke is meer geschikt voor bloggers en mensen die een meer informele schrijfstijl gebruiken. Een van de bonussen is dat het kopieën in verschillende talen kan evalueren. Dat is geweldig als je je marketing richt op een buitenlands of meertalig publiek.
Grammatica wordt veel gebruikt door professionele schrijvers op alle niveaus. Het is een geweldig hulpmiddel voor professionals die zeer productief zijn en biedt verschillende voordelen die verder gaan dan alleen grammatica en spelling.
Allereerst kan het helpen bij het stellen van schrijfdoelen. Grammarly biedt ook suggesties terwijl je schrijft, en het heeft een ingebouwde plagiaatcontrole die helpt om je inhoud uniek te houden.
4. Herkader het verhaal
Een veelvoorkomend probleem bij het converteren van een lead is het overwinnen van hun bezwaren. Zelfs iemand die lauw is, kan worden overgehaald om te handelen als u de weegschaal in uw voordeel laat doorslaan.
Hoe werkt dit in de praktijk? Herformuleer het argument door hun manier van denken te herformuleren.
Het meest klassieke voorbeeld hiervan is kijken naar een glas water dat voor 50 procent gevuld is. Is het glas halfvol of halfleeg? Het kan een kwestie van perspectief zijn, maar de persoon die het als halfvol ziet – en in staat is anderen te overtuigen om het op dezelfde manier te zien – zal de dag winnen.
Een klant kan bijvoorbeeld op een bericht reageren dat uw merk er geweldig uitziet, maar merk B biedt X. U kunt het argument opnieuw formuleren door toe te geven dat wat ze zeggen waar is. Dit helpt om kameraadschap op te bouwen omdat je het eens bent met hun mening over de concurrentie.
Het toont ook vertrouwen in uw merk. Je hoeft niet te bukken om de concurrentie te verslaan. U hoeft alleen maar te laten zien hoe uw merk uniek is in zijn oplossing of op de een of andere manier een aanvulling vormt op het merk van de concurrent.
Dat brengt ons bij…
5. Toon uw autoriteit
Er zijn verschillende manieren waarop u dit kunt bereiken en overtuigende inhoud kunt maken. Bouw allereerst geloofwaardigheid op door feiten en statistieken in uw exemplaar te gebruiken.
“Werkgerelateerde verwondingen zijn in onze branche met 25% gedaald vanwege X. We zijn trots op onze bijdrage aan het verbeteren van dat record.”
“Mensen die meer vezels eten, rapporteren hogere energieniveaus. Ons merk bevat 10% meer voedingsvezels dan enig ander merk op de markt.”
Dit zijn feiten die vertrouwen wekken in uw merk. U moet er echter wel een back-up van kunnen maken.
Breng de bonnetjes mee en verhoog uw autoriteit door te linken naar hooggeplaatste, gerenommeerde bronnen om te onderbouwen wat u zegt. Citeer waar mogelijk vertrouwde nieuwsbronnen en vakbladen. academische studies, onderzoek en overheidsmiddelen.
Getuigenissen, casestudy’s en zelfs voor/na-foto’s van echte klanten zullen helpen om vertrouwen op te bouwen en uw geloofwaardigheid te ondersteunen door uw waarde op een verifieerbare manier aan te tonen.
6. Herhaling strategisch inzetten
We bewaren informatie het beste wanneer deze op een boeiende manier wordt herhaald. Dit geldt net zo goed voor kinderen die hun ABC leren als voor het leren van nieuwe dingen als volwassenen. Hoe vaak heb je een naam of telefoonnummer onthouden door het in je hoofd te herhalen totdat je het kunt opschrijven?
Dit werkt zelfs in populaire liedjes en reclamejingles. De meest pakkende oorwormen zijn oorwormen die herhaling gebruiken om zich in je merk te nestelen. Als anekdotisch bewijs niet genoeg is om u te overtuigen, wetenschappelijk Onderzoek ondersteunt dit.
Herhaling moet selectief en strategisch gebeuren om effectief te zijn. U wilt niet saai of overbodig overkomen. U kunt bijvoorbeeld een belangrijk punt in de onderwerpregel van een e-mail of in uw kop opnemen, dit versterken in de hoofdtekst van de inhoud en het ten slotte weer ter sprake brengen, met bij elke herhaling licht gewijzigde bewoordingen.
7. Wees specifiek bij het maken van marketinginhoud
Ik herinner me nog niet zo lang geleden dat het de gewoonte was om een lange, onsamenhangende landingspagina te maken. De bedoeling was om een soort verhaal te vertellen dat uiteindelijk leidde tot een oproep tot actie onderaan de tekstmuur.
De bedoeling was om de lezer met een boeiend verhaal mee te trekken en op het einde te bekeren.
Dit kan een zeer effectieve tactiek zijn als het goed wordt gedaan. De meeste van deze come-ons lieten me echter stilletjes gillen “Wat probeer je me te vertellen? Kom gewoon ter zake!”
In de digitale wereld heb je maar ongeveer acht seconden om iemands aandacht te trekken. Dat betekent dat uw schrijven overtuigend, feitelijk en beknopt moet zijn.
Houd het vriendelijk, professioneel en boeiend, maar gebruik feitelijke informatie en details om uw publiek te overtuigen. Maar zorg ervoor dat u geen modewoorden of jargon gebruikt in uw exemplaar.
De eerste worden oud en snel gedateerd, en de laatste kan voor iedereen onaangenaam zijn, behalve voor insiders. U wilt dat uw copywriting actueel, maar ook herkenbaar en groenblijvend is.
8. Creëer een gevoel van urgentie
Weinig dingen zijn overtuigender dan FOMO (Fear of Missing Out). Creëer een gevoel van urgentie met uw inhoud om FOMO aan te wakkeren en uw publiek te dwingen tot actie.
Dit kan worden bereikt door bepaalde producten vrij te geven of kortingen aan te bieden met een bepaalde vervaldatum, deals aan te bieden aan een select aantal mensen en andere methoden die uw publiek in niet mis te verstane bewoordingen vertellen dat ze snel moeten handelen of verliezen.
Het is echter belangrijk dat de deadlines redelijk zijn en dat u zich eraan houdt. Ik weet niet hoe vaak ik maand na maand een online advertentie heb gezien voor een product met de tekst ‘Aanbieding eindigt morgen’.
9. Vertel uw publiek waarom
De meeste mensen willen één ding weten: “Wat levert het mij op?”
Uw exemplaar kan een publiek niet overtuigen om te handelen, tenzij u hen vertelt waarom.
Wat is jouw waardepropositie? Waarom is uw product de ideale oplossing voor hun probleem? Hoe kun je het beter doen dan Merk X?
Als je wilt dat je publiek iets doet, moet je ze een reden geven waarom ze dat zouden moeten doen.
10. Wees niet bang om retoriek te gebruiken
Een andere manier om het publiek te vertellen waarom is om je argument zo in te kaderen dat ze de vraag zelf kunnen beantwoorden. Dat is de kunst van strategische retoriek.
Stel een retorische vraag aan het begin van uw inhoud en leid de lezer vervolgens om aan het einde tot de gewenste conclusie te komen. Als je het goed doet, komen ze bij de “Waarom?” zelfstandig.
10 overtuigende schrijftechnieken voor uw marketinggame
Gebruik de volgende overtuigende schrijftechnieken om je contentmarketinggame vandaag nog een boost te geven:
- Ken uw publiek om uw publiek te laten groeien.
- Maak je merk sympathiek.
- Zorg ervoor dat uw inhoud gepolijst en professioneel is.
- Toon uw autoriteit.
- Herhaling strategisch inzetten.
- Wees specifiek bij het maken van marketinginhoud.
- Creëer een gevoel van urgentie.
- Wees niet bang om retoriek te gebruiken
Contentmarketing is alleen effectief als je de kunst van het overtuigen beheerst. Door deze technieken in je schrijven op te nemen, geef je al je marketingplatforms en behaal een veel hogere ROI voor uw inspanningen.
Uday Tank is een seriële ondernemer en leider op het gebied van contentmarketing die de internationale gemeenschap bedient op: Rangschikking. Hij houdt van schrijven, waaronder marketing, productiviteit, zaken, gezondheid, diversiteit en management.
More Stories
Why Every Nurse Should Consider Legal Nurse Consulting
10 Reasons Why Consultants Fail
Why a Data Center Disaster Recovery Plan Is Essential To Every Business